Direct online uw eigen 085/088/0800 of 0900 nummers registreren

Nederland:0800-235 3227
België:0800-77 899
analoge telefooncentrale

Hoe relevant is een analoge telefooncentrale?

Gepubliceerd in Telefoon centrale

Tegenwoordig loopt iedereen met een mobiel in de hand en zijn we met z’n allen zowat overal bereikbaar. Een vaste lijn is bij particulieren eerder een zeldzaamheid geworden, terwijl die bij ondernemingen nog wel vaker wordt gebruikt.

Communicatie moet steeds sneller, steeds beter, met steeds meer opties en vooral altijd en overal mogelijk zijn. Het traditionele concept van een analoge telefoonlijn, waarbij je slechts één binnenkomende of één uitgaande oproep kon behandelen is al sinds jaren achterhaald. Ook de digitale opvolger ISDN die toeliet om meerdere binnenkomende en uitgaande lijnen te combineren is in 2019 ter ziele gegaan, omdat de schaalbaarheid van dit systeem niet langer aan onze hedendaagse noden en eisen kon beantwoorden.

En toch maken nog heel wat ondernemingen gebruik van een analoge telefooncentrale. Enerzijds omdat ze nu eenmaal hun klassieke systeem gewoon zijn, of anderzijds omdat ze terughoudend zijn voor verandering of vernieuwing, of misschien wel omdat ze niet op de hoogte zijn van alle nieuwe functionaliteiten die een digitaal telefoonsysteem met zich mee brengt.

Waarom nog analoog bellen?

Ondernemers die kiezen voor een analoge telefooncentrale, beschikken over één of meerdere telefoonlijnen die binnenkomen in hun bedrijf. Op moment van schrijven zijn de meeste van analoge telefoonlijnen een ISDN-lijn. Eén zo’n lijn kan maximaal 2 afzonderlijke signalen transporteren. Een analoge centrale zorgt ervoor dat deze binnenkomende lijn door meerdere toestellen kan gebruikt worden. De telefoontoestellen moeten hierbij wel telkens met een telefoonkabel met die centrale verbonden zijn.

Een analoge telefooncentrale zorgt er dus voor dat niet alle toestellen meer aangesloten moeten worden op het externe telefoonnetwerk. Hoeveel van die toestellen op zo’n telefooncentrale kunnen aangesloten worden hangt af van de fysieke centrale zelf. Het is echter wel zo dat, eens de buitenlijnen allemaal in gebruik zijn, er zowel uitgaand als binnenkomend een bezetsignaal zal weerklinken in de hoorn. Een centrale met honderd binnenlijnen en twee buitenlijnen, zal met andere woorden maar twee gesprekken tegelijkertijd kunnen voeren. Heel wat ondernemingen huren dus bijkomende lijnen, om dit probleem te voorkomen.

Wat zijn de kosten van een analoge telefooncentrale?

Zo’n analoge telefooncentrale kent slechts één groot voordeel, namelijk het kostenplaatje van de installatie. Een analoge telefooncentrale met een tiental aansluitingen kan al vanaf 250 EUR en een toestel kan je in elke multimediahandel terugvinden voor ongeveer 25 EUR.

Maar tegenover dat voordeel staan de vele nadelen.

VoIP : het nieuwe bellen

Maar de tijd staat niet stil – en de ontwikkelingen ook niet. Een analoge telefooncentrale heeft de grenzen van zijn kunnen bereikt en kan niet meer verder innoveren voor nieuwe functionaliteiten. En bovendien zijn er veel goedkopere alternatieven voor het dure analoge belkrediet die ook nog eens efficiënter en eenvoudiger te bedienen zijn. Analoge telefonie is geen toekomstbestendige oplossing meer. VoIP telefonie daarentegen is klaar voor de toekomst en biedt tal van functionaliteiten die u en uw klanten alleen maar ten goede komen. Communicatie op een toegankelijke, makkelijke en gebruiksvriendelijke manier. Iedere dag stappen steeds meer bedrijven over van analoge telefonie naar VoIP telefonie. En wanneer u ervoor kiest om die VoIP centrale in de cloud te laten hosten, dan zijn de mogelijkheden eindeloos.

Een korte opsomming van enkele voordelen:

Bij een hosted VoIP centrale heeft u geen fysieke telefooncentrale meer in uw onderneming nodig.

U beschikt over een virtueel onbeperkt aantal buitenlijnen, waardoor een beller nooit meer zijn of haar beurt moet afwachten om oproep te plegen of te ontvangen.

U bent niet langer afhankelijk van een vast telefoontoestel, maar kan met alle apparaten uw communicatie opvolgen.

Met een flexibele hosted telefooncentrale kan u op elk moment toestellen of nummers toevoegen, uw keuzemenu aanpassen, extra opties in gebruik nemen of telefoongesprekken doorschakelen, zodat u ook op verplaatsing steeds bereikbaar blijft.

U hoeft zich geen zorgen te maken over updates, want die worden automatisch door uw provider aangeboden.

Uw telefooncentrale wordt voorzien van de nodige backups en blijft optimaal beveiligd in de cloud.

Conclusie

Elke onderneming die anno nu zijn klanten en medewerkers de best mogelijke bereikbaarheid wil aanbieden, kan niet meer om een VoIP telefooncentrale heen. De communicatie technologieën evolueren razendsnel en met een hosted telefonie pakket, bent u helemaal klaar voor de toekomst.

Gerelateerde artikelen: