Dus hoe pakt u het bestormen van de Spaanse markt aan? Spanjaarden nemen graag producten en diensten af van bedrijven in eigen land, en als het even kan in dezelfde regio. Maar u weet dat een lokale vestiging om de nodige investeringen vraagt (huur, lokale werknemers, administratieve rompslomp) wat uw avontuur aanzienlijk kan vertragen. Of is er een gouden middenweg – een opstapje naar uw fysieke aanwezigheid in Spanje?

Virtuele aanwezigheid in Spanje

U wist al dat u dankzij een website locatie-onafhankelijk kon verkopen. Maar Spanjaarden zijn niet de snelsten als het gaat om het omarmen van e-commerce. In een cultuur die persoonlijk contact bijzonder waardeert, is een telefoonnummer onmisbaar. Gelukkig is het met een website en een Spaans telefoonnummer goed mogelijk om een virtuele vestiging in Spanje te creëren.

Uw bedrijf hoeft niet in Spanje gevestigd te zijn om er een telefoonnummer te bezitten. De Belfabriek is uw specialist in virtuele telefoonnummers, die doorverbinden naar iedere willekeurige telefoon. Bij ons maakt u een keuze uit verschillende Spaanse telefoonnummers en stelt u in waar de telefoon uiteindelijk moet rinkelen. Dit omleiden van het virtuele naar het eindbestemmingsnummer gebeurt razendsnel en zonder kwaliteitsverlies.

Spreekt u Spaans?

Allemaal leuk en aardig, zo’n virtueel Spaans telefoonnummer, maar let wel dat Spanjaarden nauwelijks een woord over de grens spreken. De situatie onder de Pyreneeën is heel anders dan in Scandinavië, waar bellers bijna een gat in de lucht springen als ze Engels mogen praten.

Nee, in Spanje zullen bellers een telefonische service in vloeiend Spaans verwachten. Wanneer u de gesprekken naar uw Nederlandse kantoor wilt doorverbinden, dienen daar dan ook Spaanstalige medewerkers te zitten. Gelukkig zijn er heel wat werkzoekende Spanjaarden in –vooral– Amsterdam te vinden.

Als u een groot aantal gesprekken denkt te gaan verwerken, is één van uw opties het inhuren van een Spaanstalig callcenter. Spaanse bedrijven wijken hiervoor graag uit naar betaalbare callcenters in Latijns-Amerika. Zo is er Atento, dat o.a. in Perú en Colombia actief is. Of Konecta, dat in o.a. México callcenter agents klaar heeft zitten.

Soorten Spaanse telefoonnummers

Met een Spaans telefoonnummer laat u zien dicht bij uw markt te staan en verlaagt u de drempel voor uw bellers. Maar voor welk nummer dient u te kiezen? Net als in Nederland treft u in Spanje allerlei telefoonnummers met lokale of juist landelijke uitstraling; goedkoop voor bellers of juist flink aan de prijs. Bij uw keuze voor een Spaans nummer dient u dus allerlei factoren af te wegen: welke markt u aan wilt spreken, hoe hoog of laag de beldrempel moet zijn, of u vooral informatie gaat verschaffen of juist voor de sale gaat. Bekijk hieronder de beschikbare soorten en leg uw Spaanse nummer vandaag nog vast.

Lokale of geografische nummers

Wilt u een nummer in Madrid, Barcelona of Sevilla? Als u zeer plaatselijk zakendoet of de sympathie van lokale markten wilt winnen, is een geografisch nummer in Spanje ideaal. Voor uw bellers zijn de kosten laag en bij sommige providers zelfs gratis; zo geeft u lokale klanten een extra reden om ú te bellen in plaats van een concurrent met een duurder nummer.

Gratis voor de beller: 800- of 900-nummers

De gratis nummers (toll-free in ons vakjargon) beginnen in Spanje met de netnummers 800 en 900. Ze zijn gratis bereikbaar vanaf zowel vaste telefoons als mobiele telefoons. Door de kosten voor uw rekening te nemen, is er geen drempel meer voor uw bellers.

De 800- en 900-nummers zijn niet aan een bepaalde regio gebonden, waardoor ze bellers in het hele land aan zullen spreken. Wilt u zich toch op een bepaalde regio focussen, dan blokkeert u bellers buiten die regio om te voorkomen dat u teveel betaalt.

Gratis telefoonnummers worden vaak als loss leader ingezet, waarbij u wellicht voor het gesprek betaalt, maar er vrijwel altijd een offerte-aanvraag, verkoop, donatie of reservering plaatsvindt. Taxibedrijven, ticketverkopers en zelfs advocaten met een no-cure-no-pay aanpak maken dan ook gebruik van deze nummers.

Gedeelde kosten: 901-nummers

Wilt u een nummer met een landelijke uitstraling, dan heeft u de keuze uit nummers die gratis voor bellers zijn (zie hierboven) of nummers tegen betaling. Binnen die laatste categorie zijn de 901-nummers het goedkoopst voor bellers. Zij delen de kosten met u, waardoor die laag uitvallen. Overheidsinstanties maken graag gebruik van dit type servicenummer, wat ze een degelijk imago verleent.

Bellers betalen: 902-nummers

Ook de nummers met het kengetal 902 zijn nationale servicenummers. Het verschil met 901-nummers is dat de beller bij 902-nummers voor de kosten opdraait. Bij gesprekken vanaf vaste telefoons ligt het tarief rond de € 0,10 per minuut. Voor mobiele bellers is het wel uitkijken, omdat 902-nummers niet in alle belbundels zitten. Bij hen kan een 5 minuten durend gesprek zomaar € 3,00 kosten.

Handige extra’s

De belangrijkste verschillen tussen deze Spaanse nummers ziet u hierboven. Qua service en extra’s zijn ze namelijk allemaal hetzelfde. En juist die extra’s maken het zo interessant om bij de Belfabriek uw Spaanse telefoonnummer vast te leggen.

Omdat de virtuele nummers op ons Interactive Voice Response-systeem (IVR) draaien, zijn wij in staat hier allerlei geavanceerde functies aan te hangen. U heeft vast weleens met een IVR te maken gehad: het is het computersysteem dat u keuzemenu’s voorschotelt en uw toetsaanslagen verwerkt. De Belfabriek biedt al haar klanten maximale toegang tot dit soort functies. Zo richt u uw Spaanse telefoonnummer dusdanig in, dat de belervaring voor uw klanten optimaal is. Al deze (en vele andere) functies activeert u gratis en wijzigt u onbeperkt.

  • Wachtrij
    Is het tijdelijk druk op uw Spaanse nummer, dan zet u bellers automatisch een tijdje in de wacht met deze functie. In volgorde van binnenkomst worden ze doorgezet naar beschikbaar komende medewerkers.
  • Keuzemenu
    “Kies 1 voor….toets 2 in om….” Dankzij de opties van een keuzemenu heeft u geen telefoniste meer nodig. Want in plaats daarvan verbinden uw bellers zichzelf door naar de juiste afdeling, op basis van de reden waarom ze bellen. Het resultaat op uw afdeling? Rust, want minder doorverbinden onderling.
  • Digitaal antwoordapparaat
    Wat moeten bellers als de wachtrij te lang is of wanneer ze na sluitingstijd bellen? Het zou jammer zijn als ze vervolgens naar de concurrent stapten. Met het digitaal antwoordapparaat biedt u hen toch de mogelijkheid om met u te praten. Deze berichten ontvangt u vervolgens als e-mails in uw inbox, zodat u ze meteen kunt beluisteren en actie kunt ondernemen.
  • Call-recording
    Een van de unieke functies die de Belfabriek gratis biedt, is call-recording. Activeer deze optie om alle gevoerde gesprekken in de vorm van geluidsopnamen op te slaan. Wanneer u dit wilt, beluistert u ze. Ideaal voor het trainen van uw medewerkers, maar ook essentieel voor bedrijven die gesprekken voor juridische doeleinden moeten bewaren.

Bij alle bovenstaande functies kunt u meldteksten inspreken. Het spreekt voor zich dat deze in vloeiend Spaans dienen te zijn. Het inhuren van een Spaanse stemacteur kan dan ook een slimme investering zijn; u komt er professioneel mee over en heet er uw klanten op een prettige manier mee welkom.

Registreer uw Spaanse telefoonnummer nu

Als u al zo ver in dit artikel bent gekomen, mag het duidelijk zijn: u heeft interesse in een Spaans telefoonnummer en het aanbod van de Belfabriek spreekt u aan. Dit is dan ook een goede gelegenheid om spijkers met koppen te slaan.

U legt uw Spaanse telefoonnummer hier in mum van tijd vast. In de nummershops is te zien welke lokale nummers, gratis nummers, 901-nummers en 902-nummers op dit moment nog vrij zijn. Wij zorgen voor de registratie en de aansluiting. Dat scheelt u veel bureaucratisch gedoe, waardoor uw Spaanse nummer al binnen enkele dagen actief is. U en uw nieuwe afzetmarkt.

Registreer uw nummer nu. Heeft u nog vragen, dan beantwoorden onze vriendelijke specialisten die met plezier op 0800–BELFABRIEK (0800–235 3227).