In dit artikel geven wij u ideeën voor het opzetten van een hulplijn als inkomstenbron. Dit kan een op zichzelf staande service zijn, maar net zo goed een extra activiteit zijn van een fysiek bedrijf of een online onderneming.

Behoefte aan informatie op maat

Van banken tot internetproviders tot machinefabrieken, er zijn heel wat aanbieders die met telefonische producten of diensten op de vraag van hun doelgroep inspringen. Maar ook over algemenere onderwerpen zoals gezondheid, fiscale vraagstukken en spirituele zaken staan bellers te springen om informatie. En om verschillende redenen geven ze de voorkeur aan informatie per telefoon.

Via een telefonische service kunt u deze mensen informatie op maat bieden. Telefonische consults en technische hulpdiensten zijn hier bekende voorbeelden van. Het is dan ook goed om uzelf af te vragen: wat is mijn expertise en hoe kan ik deze tegen betaling telefonisch aanbieden?

Hoe genereer ik omzet met een telefoonnummer?

Geld verdienen met een hulplijn kan op twee manieren. Laten we deze één voor één bekijken, zodat u kunt zien of ze op uw situatie zijn toe te passen.

Stel: u heeft een redelijk vaste groep van mensen die u regelmatig adviseert of telefonisch hulp biedt. In dat geval kunt u uw diensten in de vorm van een abonnement aanbieden via bijvoorbeeld een abonneelijn. Deze lijn is uitsluitend toegankelijk voor klanten die u maandelijks of jaarlijks voor support betalen. Dat hoeft dus geen bedrag te zijn dat u via de telefoonkosten int, maar kan een abonnement zijn waar u vervolgens een gratis of landelijk telefoonnummer met een ‘whitelist’ aan koppelt. Op deze whitelist zet u vervolgens de telefoonnummers waarvandaan uw lijn toegankelijk is.

Met de abonnees die u niet of nauwelijks bellen, is dat makkelijk verdiend, maar aan de andere kant zullen er ook klanten zijn die veel vaker naar de telefoon grijpen. Het is bij dit verdienmodel dan ook zaak om de juiste abonnementsprijs te kiezen; een prijs die niet alleen de tijd van uw medewerkers compenseert, maar ook voor winst zorgt.

Heeft u een minder vaste groep bellers of bellen de meeste bellers u zo nu en dan, dan kunt u voor een directere inkomstenwerving kiezen. In dit geval is een premium-rate telefoonnummer een voor de hand liggende keuze. Iedereen die dat wil, kan zo’n nummer nummer tegen een hoger tarief bellen. Bellers betalen hierbij per minuut of per gesprek en de nummerhouder –u dus– krijgt een gedeelte van de belkosten uitbetaald. Omdat u zelf het tarief in mag stellen, kunt u ‘spelen’ met de uiteindelijke inkomsten uit zo’n telefoonlijn.

In beide gevallen mag het van rechtswege niet gaan om bestaande klanten die, bijvoorbeeld na aanschaf van een product, klantenservice nodig hebben. Het moet dus echt om een apart, telefonisch product gaan.

Wat voor telefoonnummer moet ik kiezen?

Nu u weet welk soort hulplijn u wilt bieden, kunt u een keuze maken uit de beschikbare soorten telefoonnummers. Niet elke nummersoort is geschikt voor beide soorten hulplijnen. Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de beschikbare soorten telefoonnummers en welke soorten nummers zijn geschikt voor welk soort hulplijn?

Directe inkomsten: 0900-nummers

Laten we eerst die premium rate-nummers eens onder de loep nemen. In Nederland beginnen die met 090x. Specifiek gaat het om de volgende servicenummers.

  • 0900-nummers zijn bedoeld voor serieuze informatie.
  • 0906-nummers zijn bedoeld voor erotisch entertainment.
  • 0909-nummers zijn voor betaald amusement, zoals prijsvragen en belspellen.

Bij de toekenning van het door u aangevraagde nummer wordt door de ACM (Autoriteit Consument & Markt) gekeken naar de dienst die u aan wilt bieden. Het is dus belangrijk dat u het juiste soort 090x-nummer kiest.

Het is prettig dat u bij deze nummers de mogelijkheid hebt om zelf het beltarief in te stellen. Bij een 0900-nummer kan dat per minuut of per gesprek. Op de 0900-nummerpagina vindt u een calculator waarmee u een indicatie krijgt van de te verwachten uitbetaling per gesprek of minuut bij verschillende tarieven.

Over het onbeperkt instellen of veranderen van de handige extra’s hadden we u al verteld. U kunt het tarief per minuut of gesprek kosteloos wijzigen. Zo vindt u de juiste balans tussen bellers en inkomsten. Wist u trouwens dat nummerhouders verplicht zijn om aan bellers het tarief te vermelden? De Belfabriek doet dat automatisch voor u bij aanvang van het gesprek.

Indirecte inkomsten: abonnementslijnen

Een select groepje klanten regelmatig telefonische hulp verlenen doet u met een indirecte inkomstenwerving. Dan betalen klanten of patiënten een vast abonnementsbedrag, bijvoorbeeld per maand, en kunnen ze gebruik maken van een telefoonnummer dat alleen zij kennen.

Dat kan bijvoorbeeld een 085-nummer zijn, waarvoor bellers slechts het lokale tarief betalen (en dat binnen mobiele belbundels valt). Een andere optie is een 0800-nummer, dat geheel gratis voor bellers is. Omdat ze toch al voor het abonnement –en dus de hulplijn– betalen, komt u hen met zo’n klantvriendelijk 0800-nummer zeer tegemoet.

U wilt natuurlijk voorkomen dat niet-abonnees de hulplijn bezet houden. Gelukkig hebben we daar een perfecte functie voor: een gratis optie die u in kunt schakelen om ongenode bellers te blokkeren. Hieronder vertellen wij u meer.

Welke functionaliteit heb ik nodig?

Welk telefoonnummer u ook vastlegt bij de Belfabriek, u krijgt altijd toegang tot ons complete pakket met allerlei handige functies, waarmee u het nummer als de perfecte hulplijn inricht.

Eén van deze functies is de whitelist, die perfect is om abonneelijnen mee op te zetten Met deze functie geeft u aan welke binnenkomende gesprekken wél plaats mogen vinden. Alle andere nummers worden dan geblokkeerd, zodat u de exclusiviteit en bereikbaarheid van uw abonneelijn garandeert.

Zowel de 085-/0800-lijnen als de 0900-betaalnummers kunnen profiteren van de volgende functies.

  • Kalender en openingstijden 
    Hiermee vertelt u ons systeem wat uw reguliere openingstijden zijn en op welke data (bijvoorbeeld vanwege feestdagen of vakantie) de hulplijn gesloten is. Op basis daarvan wordt één van de volgende functies opgeroepen wanneer iemand belt.
     
  • Meldteksten 
    Op allerlei momenten in het gesprek kunt u ingesproken teksten af laten spelen. Bijvoorbeeld als welkomsttekst, tijdens de wachtrij of bij het digitale antwoordapparaat. Zo voegt u een persoonlijk tintje toe aan momenten waarop bellers niet met één van uw medewerkers spreken.
     
  • Wachtrij 
    Komen er bellers binnen wanneer al uw medewerkers in gesprek zijn? De wachtrij onderhoudt hen met rustgevende muziek en eventueel een meldtekst. In volgorde van binnenkomst worden de bellers vervolgens naar vrijkomende medewerkers doorverbonden. Digitaal antwoordapparaat Belt iemand buiten de openingstijden of is de wachtrij te lang, dan kunt u deze beller vragen een bericht in te spreken. Een link naar de de geluidsopname ontvangt u onmiddellijk hierna, zodat u terug kunt bellen wanneer u daar in staat toe bent.
     
  • Call recording
    Niet elk hulpgesprek verloopt even geordend. Dankzij de functie call-recording neemt u gesprekken automatisch op. Handig voor de medewerker om terug te luisteren, maar ook voor de teamleider om de kwaliteit van de gesprekken mee te controleren.

Alle functies schakelt u naar hartelust in en uit. Ook kunt u ze eindeloos aanpassen en herconfigureren – zonder extra kosten. Zo kunt u stapje voor stapje de perfecte hulplijn opzetten.

Leg uw nummer nu vast

U ziet het: een help-lijn opzetten is gemakkelijk met de Belfabriek. Zet vandaag nog de eerste stap door uw 085-nummer, uw 0800-nummer of uw 0900-nummer vast te leggen. In elke nummershop heeft u de keuze uit verschillende beschikbare nummers. Ook kunt u kiezen voor een naamnummer, zoals wij hebben gedaan: 0800-BELFABRIEK (0800-2353227).

Voor ons nummer heeft u trouwens geen abonnement nodig. Dus ook als u nog geen klant bent, kunt u ons daar gerust op bellen. Onze vriendelijke medewerkers beantwoorden met plezier uw vragen over help-lijnen in het algemeen of over nummers en opties in het bijzonder.

27/10/2017 in :