Veel nummerhouders vragen ons om advies bij het bepalen van de prijs per minuut of gesprek. In dit artikel leggen wij u uit hoe u uw 0900-nummer kostendekkend maakt.

Kostendekkend: zó doet u dat

De Belfabriek betaalt 0900-nummerhouders aan het eind van de maand uit voor de verdiensten die zij hebben gegenereerd met hun servicenummers. Afhankelijk van de gemaakte belkosten krijgen nummerhouders korting op hun factuur of keurig netjes een maandelijkse overboeking van de Belfabriek op hun bankrekening.

Wilt u noch winst maken, noch verlies draaien, dan gaat het erom dat u de ‘sweet spot’ vindt. Bij een tarifering per minuut ligt dat punt momenteel op ongeveer 10 cent. Wilt u uw bellers liever een vast tarief per gesprek rekenen maar toch kostendekkend opereren, dan is dit iets ingewikkelder. Hierbij dient u de gemiddelde gespreksduur in de berekening mee te nemen. Is die bijvoorbeeld zes minuten, dan zou uw tarief per gesprek 6 x € 0,10 = € 0,60 per gesprek moeten zijn. Let op: deze berekening houdt uitsluitend rekening met de belkosten en niet met overige kosten die u maakt. Onder het kopje ‘Liever winst maken?’ gaan wij daar nader op in.

Als u nog maar net met uw telefonische dienstverlening begint, heeft u nog geen gegevens over de gemiddelde belduur. Dan zou u met een schatting moeten werken of, beter nog, het minuuttarief kunnen hanteren totdat u hier meer duidelijkheid over heeft. De uitgebreide statistieken waar de Belfabriek u toegang tot geeft, zullen snel genoeg verraden hoe lang gesprekken gemiddeld duren en wat dus uw gemiddelde kosten per gesprek zijn. Vervolgens kunt u uw tarief hierop aanpassen.

Liever winst maken?

Als helpdesk of als consultant merkt u dat bellers graag een beroep op uw kennis doen. Het is dan ook logisch dat u hier graag voor beloond wordt. Met een 0900-nummer is dat mogelijk, maar het is moeilijk om precies aan te geven of –en zo ja, wannéér– u winst maakt. Behalve belkosten heeft u namelijk ook met andere kosten te maken: uw kantoor, de elektriciteit, het uurloon van uw medewerkers, enzovoort. Bij elke organisatie zal het break even-punt weer een ander tarief zijn.

Experimenteer voor het beste tarief

Samengevat hangt het vinden van het juiste tarief af van drie zaken: de doelstelling van uw telefonische service, de kosten die u náást de belkosten maakt en de manier waarop bellers reageren op een tariefswijziging.

Wij raden u dan ook aan om uit te gaan van een schatting: hoeveel bellers krijgt u per dag? Op basis daarvan kiest u een tarief dat u na één of twee maanden naar boven of naar beneden bijstelt. Op uw persoonlijke statistieken-dashboard ziet u hoeveel bellers u daadwerkelijk krijgt en wat voor effect een tariefswijziging vervolgens heeft. Er kunnen dus enkele experimenten voor nodig zijn voordat u zeker bent van uw nieuwe tarief.

21/10/2013 in :