Eén van de meest gebruikte manieren om dit te bereiken is het keuzemenu. Maar wist u dat u bellers vaak ook al met de juiste medewerker kunt doorverbinden nog voordat zij bij een keuzemenu aankomen?

In dit artikel laten wij aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden zien hoe u dit kunt bereiken door gebruik te maken van intelligente nummerherkenning.

Wat is nummerherkenning en hoe werkt het?

Zodra een telefoongesprek wordt opgezet, krijgt het ontvangende toestel het telefoonnummer van het bellende toestel door. Hierbij maakt het niet uit of het ontvangende toestel een telefoon is, of bijvoorbeeld een Interactive Voice Response (IVR) systeem zoals dat van de Belfabriek. 

Op basis van dit binnenkomende nummer kan het ontvangende toestel of IVR systeem beslissen welke informatie u getoond wordt of wat te doen met het binnenkomende gesprek. Zo maakt uw mobiele telefoon bijvoorbeeld handig gebruik van deze informatie door nummers van bellers te verbinden met namen in uw adres boek. Vervolgens ziet u in de display direct door wie u gebeld wordt, in plaats van alleen maar een telefoonnummer.

Met een intelligent systeem als ons IVR platform kunnen wij natuurlijk veel meer met deze informatie doen. De meeste gebruikte functionaliteiten krijgt u standaard bij uw Belfabriek abonnement en zijn direct beschikbaar. Door gebruik te maken van extra informatie bronnen of databases kunnen wij schakelingen op-maat maken waarbij de mogelijkheden bijna grenzeloos zijn.

Om u een betere idee te geven van de mogelijkheden van ons intelligente IVR systeem, volgen hieronder enkele van de meest voorkomende problemen en oplossingen waarbij nummerherkenning een centrale rol speelt.

Routering over meerdere filialen

Veel organisaties die beschikken over meerdere filialen willen binnenkomende gesprekken graag af laten handelen door iemand die zich in dezelfde wijk, stad of regio als de beller bevindt. Dit kan eenvoudig gedaan worden door middel van onze Netnummer en Postcode routeringen.

Bij Netnummer routering wordt, op basis van het netnummer van de beller, het gesprek automatisch doorgeschakeld naar het dichtstbijzijnde filiaal. 

Heeft u fijnmazige routering nodig, bijvoorbeeld omdat u meerdere filialen binnen één regio heeft en u bellers naar een filiaal in dezelfde of aangrenzende wijk wilt kunnen doorverbinden, dan is de Postcode routering een perfecte oplossing. Hierbij wordt de beller gevraagd om de 4 cijfers van haar postcode in te toetsen en wordt vervolgens doorgeschakeld naar uw filiaal in het zelfde of in een aangrenzend postcode gebied.

Ook aan mobiele bellers is natuurlijk gedacht. Omdat mobiele nummers niet locatie gebonden zijn, wordt hen altijd gevraagd om de 4 cijfers van de postcode in te toetsen.

Indien nodig kunt u natuurlijk ook de Netnummer en de Postcode routeringen combineren. Welke routering u ook kiest, u bepaalt welke netnummers en welke postcodes naar welk filiaal worden doorgeschakeld. Zo is er altijd een oplossing te bedenken die perfect aansluit bij uw behoefte en heeft u volledige controle over uw servicenummer.

Routering gesprekken vanuit het buitenland

Wordt u regelmatig gebeld vanuit het buitenland? Dan kunt u, net als bij de Netnummer routering die wij al noemden, op basis van het nummer van de beller bijvoorbeeld een passende anders-talige welkomsttekst afspelen en de beller vervolgens doorverbinden met de juiste medewerker. Of deze medewerker bij u op kantoor zit, een thuiswerker elders in Nederland is, of een medewerker is bij een extern call-center, dat maakt voor onze IVR niets uit. U kunt deze eindbestemming, net als alle andere eindbestemmingen, op elk gewenst moment aanpassen.

Krijgt u vaker gesprekken vanuit bepaalde landen dan is het overigens sterk aan te bevelen om een lokaal nummer aan te vragen. Ook dat kunt u gewoon via de Belfabriek regelen. Kijkt u maar eens op onze Nummers in het buitenland pagina's of vraag één van onze experts om advies.

Routering naar een vaste accountmanager of medewerker

Voor bestaande contacten en klanten is het wel zo fijn als zij direct hun eigen accountmanager of vaste aanspreekpunt aan de lijn kunnen krijgen. Door slim gebruik te maken van nummerherkenning en uw bestaande CRM systeem, kunnen wij uw bellers doorverbinden zonder dat zij hier iets voor hoeven doen.

Wanneer de accountmanager of vaste medewerker even niet beschikbaar is, verbinden wij automatisch door naar de juiste plaatsvervanger, uw digitale antwoordapparaat of we bieden een terugbel optie.

Heeft u liever dat uw bellers direct worden doorverbonden met de zelfde medewerker waarmee zij de vorige keer gesproken hebben? Of wilt u dat bellers altijd hun klantnummer intoetsen? Het is allemaal mogelijk door slim gebruik te maken van nummerherkenning en een stukje op-maat schakeling

Voor bellers die (nog) niet in uw bestand staan, kunnen wij direct een keuzemenu bieden zodat ook zij perfect geholpen worden.

Wilt u meer weten?

Wilt u meer weten over mogelijkheden om binnenkomende gesprekken af te leveren op basis van het telefoonnummer van de beller? Neemt u dan gerust contact met ons op via ons gratis nummer 0800-BELFABRIEK. Eén van onze experts zal samen met u uw specifieke situatie doornemen en u de perfecte oplossing bieden.

Wanneer u nog geen klant van de Belfabriek bent dan bieden wij een eenvoudige overstap procedure waarbij de beschikbaarheid van uw nummer gewaarborgd is.

Wij helpen u graag

Heeft u vragen of heeft u assistentie nodig bij het beheren van uw servicenummer? De Belfabriek hecht grote waarde aan een goede service. Wij zijn u dan ook graag van dienst met tips of advies. Neem gerust contact op met uw servicenummer-specialist.