Hoe werkt een servicenummer?

0800-, 0900- en 088-nummers zijn virtuele telefoonnummers. Dit betekent dat het geen eindbestemmingen zijn, maar dat deze nummers de beller doorverwijzen naar een bestaand (inter)lokaal nummer. In de praktijk betekent dit dat een beller het servicenummer belt en dat de Belfabriek vervolgens uw nummer belt. Dit gaat zo snel dat de beller hier geen erg in heeft. Een servicenummer is dus eigenlijk een veredelde *21-doorschakeldienst.

Wanneer u een servicenummer wenst te registreren, is het dan ook niet nodig om een nieuwe telefoonlijn te laten installeren. U ontvangt de binnenkomende telefoongesprekken gewoon via het nummer van uw keuze, of dat nu vast of mobiel is. U kunt deze zogeheten eindbestemming wanneer u maar wilt aanpassen en zelfs meerdere eindbestemmingen instellen, bijvoorbeeld wanneer u een keuzemenu met doorschakelingen naar verschillende afdelingen hebt.

Het IVR maakt het mogelijk

Wanneer iemand uw servicenummer belt, komt die persoon eerst bij het IVR-platform van de Belfabriek terecht. IVR staat voor Interactive Voice Response en is een computersysteem dat beltonen en in sommige gevallen zelfs menselijke spraak herkent. Omdat een IVR ook in staat is om audiobestanden af te spelen en bellers door te verbinden, is het hiermee mogelijk om intelligente routing-systemen te bouwen. Het resultaat? De beller komt zo snel mogelijk bij de juiste medewerker(s) terecht.

Hoe het IVR met een binnenkomend gesprek omgaat, hangt van allerlei factoren af: de dag van de week, het tijdstip, de plaats waar de beller vandaan belt, enzovoort. Omdat u het IVR van de Belfabriek uitgebreid kunt configureren, heeft u de volledige controle over uw servicenummer.

Wat betekent dit voor nummereigenaren

Door slim gebruik te maken van de veelzijdigheid van ons IVR systeem, kunnen wij onze klanten allerlei extra diensten aanbieden.

Naast de nummerrouting-opties, de mogelijkheid tot het beluiteren van voicemail per e-mail en een uitgebreid statistieken-dashboard, biedt het IVR van de Belfabriek een ander belangrijk voordeel aan nummereigenaars: de mogelijkheid om het eindbestemmingsnummer te veranderen. Schakel bij sluiting van het kantoor bijvoorbeeld door naar een callcenter in een andere tijdzone of naar een mobiele telefoon. Telefonisch of online verandert u gemakkelijk de eindbestemmingsnummers, die vervolgens direct actief worden.

Wilt u meer weten over deze extra fuctionaliteiten, kijkt u dan op onze extra functies pagina. Wilt u de instellingen van deze functionaliteiten wijzigen, dan kunt u op mijn.belfabriek hier direct mee aan de slag.