De 085/088/0800/0900 telefoonnummer maatschappij van Nederland
Gepubliceerd in Voice over IP
In dit artikel leggen we uit wat er verandert en waarom. Je ontdekt of jouw ISDN centrale vervangen moet worden en welke alternatieven er zijn voor de oude ISDN-lijn.
In de jaren negentig namen veel mensen een ISDN-telefoonlijn. In tegenstelling tot een analoge verbinding, maakte deze het mogelijk om tegelijkertijd te bellen en te internetten. Omdat je meerdere telefoontoestellen op zo’n lijn kunt aansluiten, was dit ook een populaire keuze voor veel bedrijven.
En als iets werkt, is er geen noodzaak om daar verandering in te brengen, toch? Never change a winning team. Geen wonder dat u nog steeds de voordelen van zo’n ISDN-aansluiting geniet. Alleen komt er aan het ISDN-hoofdstuk binnenkort een eind: na 1 september 2019 zijn de ISDN-lijnen van de KPN niet langer bereikbaar.
Update: inmiddels is het ISDN netwerk opgeheven en verloopt alle telefonie via VoIP. Dit artikel blijft bestaan om de internet surfer verder op weg te helpen naar een nieuw nummer of VoIP oplossing.
“Wij zijn continu bezig met het moderniseren van onze telefonienetwerken,” schrijft de KPN op haar website. “Daarom is besloten om ISDN1 en ISDN2 uit te faseren per 1 september 2019.”
De voornaamste reden voor het uitfaseren van ISDN is dat steeds meer mensen internetten via een krachtige ADSL- of kabelverbinding. Een verbinding die ook de weg vrijmaakt voor bellen via internet: VoIP. Daardoor is het onderhoud aan de ISDN-lijnen te duur geworden.
VoIP-bellen is goedkoper wat het logisch maakt dat steeds meer particulieren en bedrijven hierop overstappen. Ook is de geluidskwaliteit aan beide kanten van de lijn digitaal – waar ter wereld de bellers zich ook bevinden.
KPN-klanten die nu nog gebruik maken van een ISDN-verbinding, moeten dus tijdig een alternatief vinden. En die vervanger is VoIP. De schatting is dat VoIP binnen bedrijven 30% per jaar gaat groeien.
Je kunt jouw huidige telefoonnummer gewoon behouden. Wat er verandert, is dat de gesprekken binnenkomen ‘in de cloud’, waarvandaan ze naar je huidige of nieuwe telefoons worden doorverbonden. Een fysieke telefooncentrale is niet langer nodig, omdat alle functionaliteiten van zo’n telefooncentrale nu via de computer of smartphone zijn te bedienen.
Voorbeeld: je hebt een lokaal telefoonnummer via ISDN, dat je wilt overzetten naar VoIP. Jouw VoIP-nummer schakelt bellers door naar de mobiele telefoon. Wat ook kan, is gesprekken via een stukje software (vergelijkbaar met Skype) op de computer aannemen.
Wanneer KPN de stekker eruit trekt, heb je niets meer aan de ISDN-centrale. Je kunt natuurlijk proberen hem te verkopen aan iemand in een land dat nog wel ISDN-lijnen blijft gebruiken. Logischer en makkelijker is het om de ISDN centrale aan KPN te retourneren of laten recyclen.
Nu zal KPN zijn uiterste best doen om ISDN-klanten te behouden en om te zetten naar VoIP. Waarom? Omdat KPN beseft dat dit voor veel bedrijven hét moment is om eens goed om zich heen te kijken. Want KPN heeft allang niet meer het monopolie op vaste telefonie.
Met de speciale VoIP-telefoons die KPN momenteel aanbiedt, kan je even vooruit. Maar niet voor eeuwig. De telefoons zullen vroeg of laat aan vervanging toe zijn, en wellicht komt er een beter toestel. Op zo’n moment moet je wéér naar een nieuwe oplossing zoeken.
Nu rijst de vraag wat je dan kunt doen om een toekomstbestendig nummer te krijgen. Hoe kan je altijd bereikbaar blijven, ook al verandert het type telefoon dat je gebruikt, of de telefoonlijn waar je de gesprekken binnenkrijgt?
Het antwoord: door jouw huidige telefoonnummer bij Belfabriek onder te brengen of een nieuwe virtueel nummer bij ons te registreren. Je kunt dan het telefoonnummer doorverbinden naar elk gewenst toestel, fysiek of software-matig, vast of mobiel.
Veel bedrijven hanteren al een BYOD (bring your own device) policy voor medewerkers. Hierdoor kun je je nummer makkelijk doorverbinden naar de mobiele telefoons van de collega's. We leggen het hieronder nader uit.
KPN zal je ongetwijfeld proberen te paaien met aanbiedingen en cadeaus, maar het is dan zaak om het hoofd koel te houden. Want als de tijdelijke korting voor overstappers voorbij is, betaal je het volle pond. En zijn de diensten en functies daadwerkelijk hetzelfde als, of beter dan, bij andere aanbieders?
Als het tijd is voor een nieuwe telefonische infrastructuur zijn wij een uitstekende optie! Actief sinds 2000 en duizenden bedrijven hebben voor ons gekozen. Dat is geen wonder want het pakket dat wij bieden is zeer compleet én prettig geprijsd. Laten we de voordelen van een telefoonnummer bij Belfabriek eens op een rijtje zetten.
Virtueel telefoonnummer
Een VoIP-nummer is een virtueel telefoonnummer. Het verbindt bellers ongemerkt door naar het telefoon toestel van jouw keuze; of dat nu een vaste telefoon is, een mobiele telefoon of een IP-telefoon. Je kunt zelfs bellers via een ‘softphone’ op de computer te woord staan en zo van je computer een telefoon maken.
Eindbestemmingen mixen
Met de nummers waar bellers terechtkomen –de zogeheten eindbestemmingen– kun je volop combineren: stuur bijvoorbeeld bellers met vragen over de factuur naar de telefoonverbinding van de administratief medewerker, offerte-aanvragen naar het mobieltje van de vertegenwoordiger en support-vragen naar de VoIP-lijnen van het externe callcenter.
Helder en transparant
Bij Belfabriek weet je precies wat je krijgt: álles. Voor ons zeer complete pakket betaal je een vast, laag bedrag per maand. De enige kosten die daar bij komen, zijn de kosten per binnenkomend gesprek. Geen kleine lettertjes en geen nare verrassingen achteraf.
Vele extra functies
Waar andere providers graag voor elke telefoonfunctie extra kosten in rekening brengen, zijn ze bij Belfabriek inbegrepen. Van een wachtrij tot een keuzemenu en een digitaal antwoordapparaat: je kunt deze functies stuk voor stuk aan jouw telefoonnummer toevoegen om de bellers een plezierige ervaring te bieden.
Onbeperkt instellingen wijzigen
Het feit dat de extra functies gratis zijn, betekent dat je er onbeperkt mee kunt experimenteren. Als de omstandigheden erom vragen zet je makkelijk een andere meldtekst in, of schakel je bellers door naar een ander telefoonnummer.
Realtime statistieken
Benieuwd wie er bellen en hoe lang gesprekken gemiddeld duren? Zowel via de app als via de internetbrowser bekijk de belstatistieken. Deze zijn realtime, zodat je meteen kunt inspringen op belpieken of -dalen.
Nu duidelijk is dat je de ISDN centrale dient te vervangen (update 2020: inmiddels is het ISDN netwerk opgeheven en belt iedereen via VoIP, het artikel laten we staan voor naslag), is je bezoek aan deze website een goed moment om de verhuizing van jouw nummer te starten.
In dit artikel leggen wij u uit hoe jij zo’n verhuizing in gang zet. Bespreek je dit liever telefonisch met ons, dan kan dat via het gratis nummer 0800–BELFABRIEK (0800–235 3227) !