In dit artikel leggen we uit wat er verandert en waarom. U ontdekt of u uw ISDN centrale vervangen moet en welke alternatieven er zijn voor uw huidige ISDN-lijn.

ISDN stopt per 1 september 2019

In de jaren negentig namen veel mensen een ISDN-telefoonlijn. In tegenstelling tot een analoge verbinding, maakte deze het mogelijk om tegelijkertijd te bellen en te internetten. Omdat je meerdere telefoontoestellen op zo’n lijn kunt aansluiten, was dit ook een populaire keuze voor veel bedrijven.

En als iets werkt, is er geen noodzaak om daar verandering in te brengen, toch? Never change a winning team. Geen wonder dat u nog steeds de voordelen van zo’n ISDN-aansluiting geniet. Alleen komt er aan het ISDN-hoofdstuk binnenkort een eind: na 1 september 2019 zijn de ISDN-lijnen van de KPN niet langer bereikbaar.

Waarom de KPN met ISDN stopt

“Wij zijn continu bezig met het moderniseren van onze telefonienetwerken,” schrijft de KPN op haar eigen website. “Daarom is besloten om [...] ISDN1 en [...] ISDN2 uit te faseren per 1 september 2019.”

De voornaamste reden voor het uitfaseren van ISDN is dat steeds meer mensen internetten via een krachtige ADSL- of kabelverbinding. Een verbinding die ook de weg vrijmaakt voor bellen via internet: VoIP. Daardoor is het onderhoud aan de ISDN-lijnen te duur geworden.

VoIP-bellen is goedkoop of soms zelfs geheel gratis, wat het logisch maakt dat steeds meer particulieren en bedrijven hierop overstappen. Ook is de geluidskwaliteit aan beide kanten van de lijn weergaloos – waar ter wereld de bellers zich ook bevinden.

VoIP: de opvolger van ISDN

KPN-klanten die nu nog gebruik maken van een ISDN-verbinding, moeten dus tijdig een alternatief vinden. En die vervanger is VoIP. De schatting is dat VoIP binnen bedrijven 30% per jaar gaat groeien.

U kunt uw huidige nummer gewoon behouden. Wat er verandert, is dat de gesprekken binnenkomen ‘in de cloud’, waarvandaan ze naar uw huidige of nieuwe telefoons worden doorverbonden. Een fysieke telefooncentrale is niet langer nodig, omdat alle functionaliteiten van zo’n telefooncentrale nu via uw computer of smartphone zijn te bedienen.

Voorbeeld: u heeft een lokaal telefoonnummer via ISDN, dat u wilt overzetten naar VoIP. Uw VoIP-nummer schakelt bellers door naar uw mobiele telefoon. Wat ook kan, is gesprekken via een stukje software (vergelijkbaar met Skype) op uw computer opnemen.

Moet ik mijn ISDN centrale vervangen?

Wanneer KPN de stekker eruit trekt, heeft u niets meer aan uw ISDN-centrale. U kunt natuurlijk proberen hem te verkopen aan iemand in een land dat nog wel ISDN-lijnen blijft gebruiken. Logischer en makkelijker is het om uw ISDN centrale aan KPN te retourneren (mits in bruikleen), of laten recyclen.

Nu zal KPN zijn uiterste best doen om ISDN-klanten te behouden en om te zetten naar VoIP. Waarom? Omdat KPN beseft dat dit voor veel bedrijven hét moment is om eens goed om zich heen te kijken. Want KPN heeft allang niet meer het monopolie op vaste telefonie.

Met de speciale VoIP-telefoons die KPN momenteel aanbiedt, kunt u even vooruit. Maar niet voor eeuwig. De telefoons zullen vroeg of laat aan vervanging toe zijn, en wellicht komt er een beter alternatief voor VoIP. Op zo’n moment moet u wéér naar een nieuwe oplossing zoeken.

Nu rijst de vraag wat u dan kunt doen om een toekomstbestendig nummer te krijgen. Hoe kunt u altijd bereikbaar blijven, ook al verandert het type telefoon dat u gebruikt, of de telefoonlijn waar u de gesprekken binnenkrijgt?

Het antwoord: door uw huidige telefoonnummer bij de Belfabriek onder te brengen of een nieuwe virtueel nummer bij ons te registreren. U kunt dan uw telefoonnummer doorverbinden naar elk gewenst toestel, fysiek of software-matig.

Veel bedrijven hanteren al een BYOD (bring your own device) policy voor medewerkers. Hiermee kunt u uw nummer makkelijk doorverbinden naar de mobiele telefoons van uw medewerkers. We leggen het hieronder nader uit.

Toekomstvast met nieuwe provider

KPN zal u ongetwijfeld proberen te paaien met aanbiedingen en cadeaus, maar het is dan zaak om uw hoofd koel te houden. Want als de tijdelijke korting voor overstappers voorbij is, betaalt u het volle pond. En zijn de diensten en functies daadwerkelijk hetzelfde als, of beter dan, bij andere aanbieders?

Als het tijd is voor een nieuwe telefonische infrastructuur, is de Belfabriek een uitstekende optie. Wij zijn al actief sinds 2000 en duizenden bedrijven hebben voor ons gekozen. Dat is geen wonder, want het pakket dat wij bieden is zeer compleet én prettig geprijsd. Laten we de voordelen van een telefoonnummer bij de Belfabriek eens op een rijtje zetten.

  • Virtueel telefoonnummer
    Een VoIP-nummer is een virtueel telefoonnummer. Het verbindt bellers ongemerkt door naar het telefoon toestel van uw keuze; of dat nu een vaste telefoon is, een mobiele telefoon of een IP-telefoon. U kunt zelfs bellers via een ‘softphone’ op uw computer te woord staan.
     
  • Eindbestemmingen mixen
    Met de nummers waar bellers terechtkomen –de zogeheten eindbestemmingen– kunt u volop combineren: stuur bijvoorbeeld bellers met vragen over hun factuur naar de vaste telefoonverbinding van uw administratief medewerker, offerte-aanvragen naar het mobieltje van uw vertegenwoordiger en support-vragen naar de VoIP-lijnen van uw externe callcenter.
     
  • Helder en transparant
    Bij de Belfabriek weet u precies wat u krijgt: álles. Voor ons zeer complete pakket betaalt u een vast, laag bedrag per maand. De enige kosten die daar bij komen, zijn de kosten per binnenkomend gesprek. Geen kleine lettertjes en geen nare verrassingen achteraf.
     
  • Vele extra functies
    Waar andere providers graag voor elke functie extra kosten in rekening brengen, zijn ze bij de Belfabriek inbegrepen. Van een wachtrij tot een keuzemenu en een digitaal antwoordapparaat: u kunt deze functies stuk voor stuk aan uw telefoonnummer toevoegen om uw bellers een plezierige ervaring te bieden.
     
  • Onbeperkt instellingen wijzigen
    Het feit dat de extra functies gratis zijn, betekent dat u er onbeperkt mee kunt experimenteren. Maar ook als de omstandigheden erom vragen, zet u makkelijk een andere meldtekst in, of schakelt u bellers door naar een ander telefoonnummer.
     
  • Realtime statistieken
    Bent u benieuwd wie er bellen en hoe lang gesprekken gemiddeld duren? Zowel via de app als via uw internetbrowser bekijkt u de belstatistieken. Deze zijn in realtime, zodat u meteen kunt inspringen op belpieken of -dalen.

Nieuwsgierig wat klanten over ons te zeggen hebben? Lees recensies over onze dienstverlening op Kiyoh.nl, bij Feedbackcompany.nl en op Google+.

Nummer verhuizen of een nieuw telefoonnummer aanvragen?

Nu duidelijk is dat u uw ISDN centrale dient te vervangen, is uw bezoek aan deze website een goed moment om de verhuizing van uw nummer te starten. In deze blogpost leggen wij u uit hoe u zo’n verhuizing in gang zet. Bespreekt u dit liever telefonisch met ons, dan kan dat via het gratis nummer 0800–BELFABRIEK (0800–235 3227).

Maar misschien is dit ook wel een goed moment om van nummer te veranderen. Heeft u bijvoorbeeld al eens gedacht aan een nummer dat gratis voor bellers is (0800), of een nummer waar u zelf inkomsten mee genereert (0900)? Zo’n servicenummer is niet aan een stad of regio gebonden, zodat u er bellers uit het hele land mee aantrekt.

Een aantrekkelijk alternatief is een 088-nummer. U krijgt zo’n nummer in een serie van minimaal 100. Daarmee verzekert u al uw medewerkers van een eigen direct aankiesbaar nummer binnen een uniforme nummerserie.

26/01/2018 in :