Eén van de eenvoudigste manieren om de drempel voor uw klanten te verlagen is het in gebruik nemen van een servicenummer. Uit onze ervaring en uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat eigenaren van 088-, 0800- en 0900-nummers tot wel 15% meer klantcontact ervaren. Een significante stijging die vanzelfsprekend tot een hogere omzet kan leiden.

Weet uw klant van uw nieuwe nummer af?

Als wij u hierboven de indruk hebben gegeven dat een servicenummer als vanzelf het aantal binnenkomende gesprekken doet stijgen, bieden wij u onze welgemeende excuses aan. Dat was niet de bedoeling. Zo makkelijk gaat dat natuurlijk niet. Af en toe krijgen we dan ook de vraag wat een bedrijf of organisatie kan doen om meer bellers aan te trekken.

Het antwoord hierop is even simpel als ingewikkeld: het servicenummer duidelijk naar uw doelgroep communiceren. Maar hoe doet u dat? Wat is de beste manier om uw potentiële en bestaande klanten op de hoogte te brengen van uw (nieuwe) servicenummer? Hieronder belichten wij enkele mogelijkheden met hun voor- en nadelen.

  1. Mail en website aanpassen
    Het klinkt logisch, maar door drukte of door het feit dat een externe partij de e-mailaccounts en website beheert, past niet elke organisatie meteen haar online contactgegevens aan. Staat uw oude lokale nummer nog in uw e-mailhandtekening of op de contactpagina van uw site? Maak daar dan meteen werk van. Zet uw nummer groot en duidelijk in de header van uw homepage en laat hem op elke pagina in de zijbalk of de footer terugkeren.
  2. AdWords, nieuwsbrieven, banners
    Er zijn ook allerlei manieren om uw nummer buiten uw website om te communiceren. Met Google AdWords plaatst u advertenties naast de zoekresultaten van uw doelgroep, waar u per klik voor betaalt. Heeft u een mailinglijst? Herinner uw klanten dan in uw nieuwsbrieven aan uw nieuwe servicenummer . Banners op andere websites kunnen ook effectief zijn.
  3. Social media-profielen
    Zorg er ook voor dat uw servicenummer duidelijk in uw social media-profielen staat. In de “About”-sectie van uw Facebook-pagina krijgt u ruimte om uw URL en bijvoorbeeld uw telefoonnummer te vermelden. Wat ook kan is deze in de omslagfoto van uw Facebook-pagina verwerken. Hetzelfde geldt voor uw Twitter-profiel en de informatie op de Linkedin-pagina van uw bedrijf.
  4. Offline adverteren
    Ook op de radio, in de kranten, in magazines of zelfs op televisie dient uw servicenummer duidelijk genoemd en herhaald te worden. Een campagne van bijvoorbeeld 8 weken mag dan wat kosten, maar kan voor een aanzienlijke groei in leads zorgen, die nog maanden daarna doorwerkt.

Misschien weet u een veel effectievere manier om uw servicenummer te communiceren, bijvoorbeeld door flyers uit te delen, een evenement te sponsoren of sleepreclame achter een vliegtuig te hangen. Maar laat één ding in elk geval duidelijk zijn: stil blijven zitten en alleen maar hopen op nieuwe leads haalt niets uit. Het aanvragen van een servicenummer zorgt alleen voor meer bellers wanneer zij van dit nummer afweten.

16/04/2013 in :