U vraagt zich wellicht af of iedereen een servicenummer aan kan vragen. Nou, bijna wel. U dient in elk geval een onderneming te vertegenwoordigen en dus een KvK-nummer te geven. Afgezien daarvan zijn er enkele uitzonderingssituaties waarin een servicenummer aanvragen op weerstand kan stuiten. Van wie en in welke gevallen leest u hieronder.

Uw aanvraag snel goedgekeurd door de OPTA

Wanneer u bij de Belfabriek een servicenummer aanvraagt, gaat deze eerst langs de Onafhankelijke Post en Communicatie Autoriteit (OPTA), een door de overheid aangestelde telecom-toezichthouder. De OPTA bekijkt of uw aanvraag niet in strijd is met de wet. Dat klinkt misschien zorgwekkend, maar in 95% van de gevallen keurt de OPTA een aanvraag gewoon goed.

Wordt dit uw eerste servicenummer, dan is de kans dat uw aanvraag wordt gehonoreerd het grootst. Aanvragen die de schaarste, de relevantie of de reputatie van servicenummers in het geding brengen, worden vaak niet zonder meer gehonoreerd. Soorten aanvragen waar de OPTA aandachtig naar kijkt:

  • u heeft al een 0800-nummer en vraagt nóg een 0800-nummer aan
  • u heeft al een 0900-nummer en vraagt nóg een 0900-nummer aan
  • u vraagt meerdere servicenummers aan, maar de dienstverlening bij elk nummer is feitelijk hetzelfde

Wat bijvoorbeeld niet mag, is meerdere nummers puur en alleen voor tracking-doeleinden aanvragen: één nummer voor de advertentie in de krant, één op internet, een andere in de radiospotjes, enzovoort. Reclambureaus doen dit graag voor hun cliënten, met als idee om hun klanten een duidelijke rapportage van de meest effectieve campagnes te leveren. OPTA keurt deze aanvragen echter altijd onmiddelijk af omdat de dienstverlening achter de nummers feitelijk hetzelfde is.

Uiteraard is het mogelijk om meerdere servicenummers te hebben, bijvoorbeeld wanneer u wezenlijk andere dienstverlening wilt verlenen via de verschillende nummers. Dit moet dan duidelijk blijken uit de omschrijving bij de aanvraag. Ook de wens om verschillende tarieven voor 0900-nummers te hanteren is doorgaans een geaccepteerde reden om meerdere nummers aan te vragen. De Belfabriek begeleidt ondernemingen al jarenlang bij het aanvragen van servicenummers en helpt u graag bij het opstellen van deze omschrijving.

Claim uw nummer voor het te laat is

Servicenummers zijn schaars, vooral nu het ook mogelijk is om naamnummers te registreren. Check in onze online webwinkel of het door u gewenste nummer nog beschikbaar is. Heeft u geluk? Neem dan het zekere voor het onzekere door dit servicenummer meteen aan te vragen. Met transparante, vaste tarieven en vele extra’s is de Belfabriek de logische keuze voor slimme ondernemers.

29/01/2013 in :