Hoe u Duitsland bestormt

Gelukkig is Duitsland niet ziek en ligt er een grote, gewillige markt op gewiekste Nederlandse ondernemers te wachten. Producten en diensten die het goed doen in Nederland, zijn naar alle waarschijnlijkheid ook populair over de grens. Met ruim 80 miljoen oosterburen op enkele uren rijden is het de moeite waard om deze markt te bestormen.

Bedenk bij uw activiteiten over de grens wel dat zakendoen in Duitsland om de juiste mindset vraagt. U dient zich volledig te focussen op uw Duitse tak om maximaal resultaat te boeken. Daar hoort het aanpassen aan de Duitse gewoonten bij. Hieronder geven we u wat tips van ondernemers die al in dit buurland actief zijn.

Hou rekening met regionale verschillen

In Nederland zijn er in een klein gebied al grote verschillen, dus kunt u nagaan hoe dat zit in een groot land als Duitsland.

  • Scheid werk en privé
    In Duitsland wordt werk zo serieus genomen, dat het strikt gescheiden is van privé. Ook al bent u oprecht geïnteresseerd in een zakenpartner, dan nog is het een slecht idee om naar zijn vrouw of kinderen te vragen.
  • Tutoyeer niet
    Eén gevolg van de strikte scheiding van zakelijk en privé is de manier waarop mensen elkaar aanspreken. Bij zakendoen in Nederland werkt tutoyeren misschien vertrouwen, maar in Duitsland zijn ‘jij’ en ‘jouw’ nicht akzeptiert.
  • Leer de taal
    Steenkolenduits mag dan prima werken tijdens de vakantie, maar volstaat niet bij het zakendoen. Om te onderhandelen en te socializen in het Duits is een goede kennis van de taal nodig. Investeer daarom in een taalcursus.
Zorg voor een Duitse uitstraling

Natuurlijk bent u trots op uw Nederlandse wortels, en dat mag u best laten zien. Maar om succesvol zaken te kunnen doen in Duitsland, zult u een Duitse GmbH moeten registreren op een Duits adres. Ook kan een Duits telefoonnummer niet ontbreken. Net als in Nederland zult u hierbij voor de vraag staan: registreer ik een servicenummer of hou ik het bij een lokaal nummer? Voor een antwoord op die vraag gelden dezelfde overwegingen als in Nederland. Net als in Nederland gebruikt Duitsland netnummers, waaraan de bellers kunnen aflezen waar het bedrijf zich bevindt.

Ondernemers die zich tot heel Duitsland willen richten, doen er daarom goed aan een servicenummer te registreren. Zo’n nummer is niet alleen regio-onafhankelijk, waardoor bellers uit heel Duitsland zich aangesproken voelen, maar wekt ook vertrouwen en straalt professionaliteit uit.

Vele extra’s

Eén van de redenen waarom ondernemers voor de Belfabriek als hun servicenummer-provider kiezen, is het feit dat ze toegang krijgen tot een groot aantal extra’s. Omdat het onderliggende platform, het Interactive Voice Reponse-systeem (IVR), hetzelfde is bij Nederlandse en buitenlandse nummers, kunnen ook nummereigenaren van Duitse nummers genieten van functies zoals:

  • Meldteksten
    Laat een prima eerste indruk achter met deze functie. Heet uw bellers tijdens kantooruren welkom met een Welkomsttekst en na openingstijd met de Geslotentekst.
  • Wachtrij
    Zijn al uw medewerkers in gesprek? Deze functie plaatst bellers in de wachtrij. Verstrijkt er teveel tijd, dan kunt u ervoor kiezen bellers naar een ander nummer door te verbinden of hen de mogelijkheid geven een bericht achter te laten.
  • Digitaal antwoordapparaat
    Schakel deze functie in om bellers bij grote drukte of na sluitingstijd een bericht in te laten spreken. U krijgt de geluidsopname hiervan meteen per e-mail toegestuurd. Zo kunt u naar wens meteen actie ondernemen.
  • Keuzemenu
    Met het keuzemenu is handmatig doorverbinden verleden tijd. Vraag uw bellers door middel van een opgenomen boodschap waar ze antwoord op willen hebben, of en geef hen vervolgens keuzes. Met de telefoontoetsen verbinden bellers zichzelf door.
  • Call-recording
    Hiermee neemt u elk telefoongesprek met uw Duitse bellers op, wat ideaal is voor de kwaliteitscontrole en het vaststellen van trainingsdoelen. In tegenstelling tot de voorgaande extra’s is dit een betaalde functionaliteit.

Alle nummereigenaren krijgen bovendien de beschikking over uitgebreide belstatistieken. Zo ziet u uit welke regio’s uw Duitse bellers komen, hoe lang ze gemiddeld in de wacht staan en hoe lang gesprekken duren. Op basis hiervan kunt u belangrijke beslissingen omtrent de inzet van medewerkers en extra functies maken.

Registreer nu uw Duitse servicenummer

U ziet het: bij een serieuze bestorming van zo’n grote markt is het belangrijk om alle details piekfijn in orde te hebben. Meer dan een detail is een servicenummer een communicatiekanaal waarmee u vragen beantwoordt, goodwill creëert, leads genereert en direct of indirect verkopen scoort. Als voor u alleen het beste genoeg is, bent u bij de Belfabriek aan het juiste adres.

Registreer vandaag nog uw Duitse servicenummer en profiteer binnen enkele dagen van uw internationale bereikbaarheid én de vele extra’s die ons IVR u biedt. Heeft u nog vragen, dan beantwoordt onze Nederlandstalige klantenservice die graag. Ons telefoonnummer is 0800–BELFABRIEK (0800–235 3227).

Wilt u ook een servicenummer in het buitenland?

Ook voor nummers in het buitenland kunt u bij de Belfabriek terecht. Neem voor meer informatie vandaag nog contact met ons op of bel ons op 0800-BELFABRIEK (0800-235 3227).