Het is bijvoorbeeld belangrijk dat u uw servicenummer zoveel mogelijk communiceert. Behalve via bekende kanalen als visitekaartjes, e-mailhandtekeningen en uw handtekeningen zijn er ook mogelijkheden waar u misschien nog niet aan heeft gedacht. In dit artikel focussen we op één specifiek advertentikanaal: Google AdWords.

Experimenteert u nog niet met de online advertenties van Google AdWords, dan is nu wellicht een goed moment om daar eens mee te beginnen. Zoals we in een eerder artikel uitlegden, stellen deze advertenties u in staat om bovenaan de zoekresultaten van uw potentiële klanten te komen. Natuurlijk betaalt u hier iets voor, maar wanneer uw winstmarge hier ruimte voor laat, kunt u aanzienlijk wat klandizie uit dit advertentiekanaal halen.

Locatie en/of telefoonnummer in uw advertenties

Google AdWords werkte al eerder met extensies. Dit is aanvullende informatie die u kunt verschaffen over uw organisatie, zoals uw telefoonnummer, uw locatie of de gele sterretjes die uw seller rating bepalen. Kiest u ervoor om deze informatie met Google te delen, dan kan deze in de advertenties terugkomen.

Een voorbeeld: tot voor kort liet Google bijvoorbeeld telefoonnummers zien bij AdWords-advertenties, mits bedrijven deze extensie hadden geactiveerd. Gebruikers van smartphones en tablets met een belmogelijkheid konden zelfs met een vingertik het nummer bellen. Deze functie verdwijnt niet, maar Google heeft wel wat veranderingen doorgevoerd die invloed op uw AdWords-campagnes kunnen hebben. Lees verder om te zien wat er verandert en welke actie u kunt ondernemen.

Wat er verandert

Omdat u per klik op uw advertentie betaalt, is het in Googles belang dat er veel op uw advertentie wordt geklikt. Hetzelfde geldt voor advertenties van andere bedrijven die op dezelfde zoekterm bieden. Al speelt het bedrag dat bedrijven op zoekwoorden bieden mee, Google bepaalt zelf de volgorde van de advertenties op basis van de verwachte totaalopbrengst.

Sinds kort bepaalt Google ook zelf welke extensies het laat zien. Dus niet langer de strikte belofte dat smartphone-gebruikers een telefoneer-knop te zien krijgen en eventueel een routebeschrijving, maar een ‘hangt-er-vanaf-aanpak’. Op basis van de ervaringen met andere advertenties kiest Google zelf welke extra info voor de meeste kliks –de hoogste click through rate– zorgt.

Wat u kunt doen

U vraagt zich wellicht af of dit nu goed nieuws of slecht nieuws voor u is. Wij zijn van mening dat dit goed nieuws is, omdat AdWords u wil helpen een zo hoog mogelijke CTR te behalen. Dat lukt echter alleen als u Google met zoveel mogelijk extensies ‘voedt’, zodat de zoekmachine deze kan laten zien in situaties waarin het de kans op meer kliks vergroot.

Google laat bij lokale zoekopdrachten steeds vaker het telefoonnummer van de adverteerder zien, mits het een lokaal nummer betreft. Vul dat nummer dus ook in, alsmede uw servicenummer. Kiest Google ervoor uw nummer aan gebruikers buiten uw regio te laten zien, dan verschijnt niet uw lokale nummer maar uw servicenummer op hun scherm.

Wilt u dat klanten u bezoeken, vul dan vooral uw adresgegevens in. Heeft u meer dan 30 reviews op sites als Google Shopping, Google Trusted Stores en StellaService, dan kan AdWords ervoor kiezen een gemiddelde klantbeoordeling te laten zien in de vorm van sterren. Andere extensies die Google kan inzetten:

  • Een app extension waarmee u onder uw advertentie direct naar uw mobiele of tablet-app linkt.
  • Een offer extension waarmee u een link naar een kortingscode onder uw advertentie laat verschijnen.
  • Vul de sitelinks in om links naar bepaalde pagina’s op uw site te promoten.
  • Met social annotations zien bezoekers hoeveel volgers u op Google+ heeft.

Met andere woorden: hoe meer extensies u invult, over des te meer gereedschappen beschikt Google om uw advertentie te laten scoren. Meer inkomsten voor Google en meer bezoekers naar uw website. En omdat mensen steeds vaker mobiele apparaten gebruiken, zal uw telefoonnummer ook steeds vaker door AdWords worden getoond.

14/11/2013 in :