Sluiten
Dé 0800 en 0900 telefoonmaatschappij van Nederland Bel gratis: phone  🇧🇪 0800-77 899   0800-235 3227 🇳🇱 0800-235 3227

Op werkdagen van 9 tot 17

Toon alles

Wat is cloud telefonie?

Geplaatst in Servicenummers

Wat is cloud telefonie?

Cloud telefonie is een term die steeds vaker terugkomt op websites waar verschillende telefonie oplossingen worden vergeleken. Dat is niet zo vreemd, want cloud telefonie is een oplossing die de afgelopen jaren – en nu nog steeds – hard in populariteit groeit. De dagen van traditionele telefoonlijnen liggen steeds verder achter ons, maar ook VoIP oplossingen die op locatie gehost worden, in plaats van in de cloud, zijn minder populair aan het worden dan cloud telefonie. Maar wat is cloud telefonie eigenlijk? En waarom is het zo hard aan het groeien in populariteit?

Hoe werkt cloud telefonie?

Wanneer u voor een oplossing met cloud telefonie kiest, dan kiest u voor VoIP. VoIP staat voor “Voice over IP”. Het betekent dat telefoongesprekken niet via een telefoonlijn, maar via het internet verlopen. De telefoonverbinding wordt dus omgezet in data pakketjes die over een internetverbinding tussen personen en via de cloud heen en weer worden gezonden. Dat resulteert in een betrouwbare verbinding met geluid van zeer hoge kwaliteit, zonder het gebruik van een ouderwetse telefoonkabel.

Wanneer er van een VoIP oplossing gebruik gemaakt wordt, wil dat niet altijd zeggen dat er ook automatisch van cloud telefonie gebruik gemaakt wordt. VoIP kan namelijk ook lokaal werken. Er staan dan in het bedrijfspand servers die de VoIP verbinding opzetten. Cloud telefonie is een andere benaming voor ‘hosted VoIP’. Dat betekent dat er geen servers opgezet hoeven te worden op locatie, maar dat via de cloud van een provider de telefoonverbinding wordt opgezet. Er is dan niets meer nodig dan een internetverbinding.

Waarom is cloud telefonie zo populair?

Cloud telefonie, oftewel hosted VoIP, is niet voor niets zo populair. De dure installatie- en onderhoudskosten voor een lokale oplossing, ook wel on-premise VoIP genoemd, worden bijvoorbeeld al bespaard. Maar het scheelt niet alleen veel geld. Bij cloud telefonie zijn eigenlijk alle zorgen als het ware uitbesteed aan de provider. U betaalt daar een vast maandbedrag voor in de vorm van een abonnement. Omdat de provider via de cloud oplossing veel verschillende klanten kan bedienen, kunnen die abonnementskosten laag blijven. U bespaart ondertussen veel tijd, doordat onderhoud, beveiliging, opslag en eventuele op- en afschakeling allemaal voor u geregeld worden. U kunt uw waardevolle tijd zo volledig aan uw bedrijf besteden.

Cloud telefonie volledig zorgeloos via de Belfabriek

Wanneer u voor cloud telefonie van de Belfabriek kiest, kiest u voor een zorgeloze bereikbaarheid. U besteedt uw tijd aan uw bedrijf, terwijl wij zorgen dat u van een optimale bereikbaarheid verzekerd bent. Tegen een vast laag maandelijks tarief bent u daarbij ook verzekerd van een grote verscheidenheid aan extra functies, zoals een keuzemenu, welkomstboodschap, doorschakelen en nog veel meer, zodat u het maximale uit uw cloud telefonie abonnement kunt halen.