Servicenummers zijn bedoeld voor het leveren van een telefonische dienst. Afhankelijk van de aanbieder krijgen bellers bij een servicenummer antwoord op hun vragen, plaatsen zij een bestelling of bankieren ze op afstand, om maar wat voorbeelden te noemen. De ACM, de voormalige OPTA, noemt servicenummers het liefst informatienummers.

Natuurlijk zouden (potentiële) klanten naar een lokaal nummer kunnen bellen, maar soms wil een bedrijf een landelijke uitstraling hebben. Een servicenummer helpt daarbij.

Voor zo’n servicenummer hoeft u geen nieuwe telefoonlijn aan te sluiten. Het gaat om een virtueel nummer. Dit betekent dat bellers worden doorverbonden naar een bestaande telefoonlijn. Ook heeft u geen speciale apparatuur nodig. Een servicenummer werkt met uw bestaande telefoon, zowel vast als mobiel. Lees Hoe werken servicenummers? voor meer informatie over het proces hierachter.

Verschillende soorten servicenummers

Servicenummers ontstonden als landelijke informatienummers, bijvoorbeeld voor alarmdiensten, voor het weerbericht of de exacte tijd. In het prille begin telden deze nummers maar drie cijfers. Zo kon men nummer 007 bellen om een storing te melden.

Toen echter steeds meer bedrijven informatienummers aanvroegen werden de netnummers 0800 en 0900 vrijgemaakt. Later kwamen daar andere netnummers zoals 085 en 088 bij, waardoor organisaties nu kunnen kiezen uit een meerdere servicenummers. Hieronder stippen wij de belangrijkste verschillen tussen deze nummersoorten aan.

  • 0800-nummers
    Deze 8- of 11-cijferige nummers zijn erg populair bij de beller, omdat ze gratis zijn. De nummerhouder neemt de gesprekskosten voor zijn rekening, wat de drempel voor bellers zo laag mogelijk maakt. Deze nummers zijn o.a. populair als loss leader: een gratis nummer om een pizza of taxi te bestellen, bijvoorbeeld.
  • 0900-nummers
    Bij deze nummers bepaalt de nummerhouder - u dus- het beltarief. Reken een laag lokaal tarief, kies voor een kostendekkende prijs per minuut of stel juist een tarief in waarmee u per gesprek winst maakt, het kan allemaal met een 0900 nummer. Net als 0800-nummers bestaan de 0900-nummers uit in totaal 8 of 11 cijfers.
  • 088-nummers
    Deze nummers worden ook wel bedrijfsnummers genoemd omdat ze oorspronkelijk bedoeld waren voor grotere bedrijven met meerdere afdelingen en/of vestigingen. De 088-nummers worden in series van minimaal 100 nummers geregistreerd. Hierdoor kunnen nummereigenaren een nieuw nummer binnen de zelfde serie in een oogwenk activeren. Voor grote bedrijven met vele vestigingen of afdelingen is dit ideaal. De laatste jaren zijn deze nummers ook in gebruik genomen door kleinere bedrijven. Bij 088-nummers deelt de nummerhouder de belkosten met de beller, die nooit meer dan het lokaal tarief betaalt.
  • 085-nummers
    De 085-nummers zijn niet-geografische nummers die per stuk geregistreerd worden. De beller belt altijd tegen lokaal tarief. Deze nummers lijken in op het eerste gezicht het meest op gewone nummers, terwijl zij toch alle extra’s van virtuele nummers bieden; ze bieden een landelijke uitstraling doordat ze niet direct geassocieerd worden met een bepaalde stad of streek, de kosten voor de beller zijn gelijk aan die voor gewone lokale nummers, de nummereigenaar kan onbeperkt gebruik maken alle extra functionaliteiten zoals een keuzemenu, wachtrij, voide-e-mail, en nog veel meer extra's die u van andere servicenummers kent.

Naast deze nummersoorten zijn er nog de 0909 (bedoeld voor spellen en ander betaald entertainment) en 0906 (erotiek) nummers. Omdat wij ons richten op zakelijk gebruik van servicenummers, zullen wij deze nummersoorten verder buiten beschouwing laten.

Naamnummers: beter te onthouden

In navolging van een ontwikkeling in de Verenigde Staten voerde de OPTA in de negentiger jaren de naamnummers in. Telefoons met druktoetsen waren in veel gevallen al uitgerust met letters. Dit is de verdeling die de telefoons hanteren:

  1. Geen letters.
  2. A, B, C
  3. D, E, F
  4. G, H, I
  5. J, K, L
  6. M, N, O
  7. P, Q, R, S
  8. T, U, V
  9. W, X, Y, Z

Door de cijfers in een servicenummer aan één van de drie of vier letters op de bijbehorende toets te koppelen, kan soms een woord worden gespeld. Meestal gaat dit andersom en vraagt een bedrijf of een bepaald woord nog als servicenummer beschikbaar is. Zo hebben wij het nummer achter 0800-BELFABRIEK vastgelegd. U kunt hetzelfde doen voor uw bedrijf, zonder hier een toeslag voor te hoeven betalen.

Naamnummers zijn alleen voor de kengetallen 0800 en 0900 te registreren. Voor een 8-cijferig servicenummer dient de naam dus minimaal 4 letters te bevatten, terwijl voor een 11-cijferig naamnummer het woord minstens 7 karakters dient te tellen. We zeggen “minimaal” omdat het geen probleem is als de naam langer is. Het telefoonsysteem negeert simpelweg de nummers die er niet toe doen.

Het voordeel van een naamnummer is dat uw telefoonnummer makkelijker te onthouden is. Veel bedrijven melden een meetbare verhoging in binnenkomende gesprekken na introductie en promotie van hun naamnummer. In plaats van uw bedrijfsnaam kunt u ook een algemeen woord of korte slogan als naamnummer registreren. Op die manier maakt uw naamnummer deel uit van uw branding-strategie.

03/07/2013 in :