Direct online je eigen 085/088/0800/0900 nummers registreren !

Nederland:0800-235 3227
België:0800-77 899

Wat is VoIP-bellen en hoe werkt het?

Gepubliceerd in Voice over IP

VoIP is een afkorting van de term Voice over Internet Protocol afgekort tot Voice over IP oftewel bellen via internet. Door dit protocol worden telefoongesprekken via Internet in plaats van de traditionele telefoonkabel opgezet.

Deze nieuwe vorm van telefonie heet VoIP telefonie en is inmiddels de meest gebruikte vorm van zakelijke telefonie.

Bij deze vorm van telefonie is een fysieke telefooncentrale niet meer nodig, want de telefoontoestellen melden zich via dit protocol aan bij de VoIP telefooncentrale van je zakelijke telefonie provider in het datacenter.

Ook het telefoonnummer waarop je bedrijf bereikbaar is en binnenkomende gesprekken ontvangt is aangemeld op deze online VoIP telefooncentrale. Het telefoonnummer is zo een VoIP nummer geworden, en dus een virtueel nummer. Het is niet meer verbonden aan een fysieke locatie. VoIP bellen is de nieuwe standaard vorm geworden van zakelijke telefonie.


Geschiedenis en ontwikkeling van VoIP

Voor IP-telefonie zijn twee technologieën nodig: de telefoon en het Internet. De eerste telefoons werden in de jaren 70 van de 19e eeuw in gebruik genomen. Een eerste versie van het internet werd in 1969 opgezet, maar pas in 1993 konden particulieren hier op grote schaal gebruik van maken.

In 1995 werd VoIP mogelijk gemaakt door het Israelische bedrijf Vocaltec, Inc. Alle bellers hadden een microfoon en speakers nodig, wat destijds nog niet tot de standaarduitrusting van pc's behoorde. Maar het kunnen bellen en chatten met elkaar via spraak via de computer was nieuw en er werd door de internetgebruikers geïnvesteerd in een microfoon en luidspreker. Er kwamen chatclients zoals Skype en ICQ en het eerdere genoemde Vocaltec.



Met de microfoon en speaker of koptelefoon had je eigenlijk een nieuw soort telefoon ontwikkeld. En kon je je verre neef of nicht in Australië via VoIP gratis onbeperkt bellen.



In 1998 kwamen er oplossingen op de markt voor gesprekken van pc's naar telefoons en vice versa. Nu kon je ook bellen niet alleen naar iemand die hetzelfde programma had geïnstalleerd op de computer maar kon je ook bellen met iemand die nog een ouderwetse telefoon had.



Het Internet en het gewone telefonie netwerk was gekoppeld. Maakte je via een client zoals Skype contact met een andere Skype client dan was dit gratis. Belde je via Skype naar iemand met een gewoon telefoonnummer en verliep dus dit deel niet via Internet maar via het telefonienetwerk, dan kreeg je een paar dollarcent gefactureerd voor dit gesprek. Zo kwam VoIP telefonie langszaam op en waren de eerste VoIP telefonie platformen geboren.



In 2000 maakte IP-telefonie 3% uit van alle telefoongesprekken, terwijl VoIP-bellen in 2003 al 25% van alle gesprekken voor zijn rekening nam. Het groeide razendsnel omdat de consument de dure intercontinentale gesprekken via Skype en ICQ ging voeren en de internationale telecom operators hun belminuten gingen afhandelen via internet dataverbindingen en zo gigantische besparing konden voorvoeren: ze waren nu immers vrij om te kiezen via welke routes en netwerken ze gebruik maakten om een gesprek tussen Amsterdam en New York af te handelen !



Ook de infrastructuur werd nu een stuk eenvoudiger: data, VoiP bellen, chat, video ging allemaal over dezelfde verbinding en er hoefde dus geen aparte telefoonlijn gelegd te worden. Er kwamen een nieuw abonnement met onbeperkt bellen en tarieven op basis van het aantal gebruikers voor een vast bedrag per maand inclusief functionaliteiten.

Multinationals zagen dit belangrijke voordeel ook snel in en stapten aan het begin van de 21e eeuw over van de vaste ISDN telefonie op VoIP-bellen en namen hiermee afscheid van telefoonlijnen. Ook maakte dit de weg vrij voor het uitbesteden naar callcenters in het buitenland. In het jaar 2000 werd de Belfabriek opgericht in Nederland welke zich ging richten op telefoonnummers en VoIP telefonie.

Hoe werkt VoIP?

Om spraak over een data-netwerk te versturen dient de spraak in kleine datapakketjes te worden omgezet en gecomprimeerd te worden. Dit doet de VoIP telefoon van de beller. Tijdens het gesprek worden deze geluidspakketten één voor één verstuurd. Na aankomst op de plek van de bestemming worden deze pakketten weer ‘uitgepakt' door de VoIP telefoon van de ontvanger en is de spraak weer hoorbaar. De VoIP telefooncentrale van je provider regelt dit allemaal verder en voegt diverse telefoonfuncties toe die zijn gewenst op kantoor zoals een keuzemenu of wachtrij.

Waarom VoIP-bellen interessant voor jouw bedrijf is

Afgezien van een overzichtelijker infrastructuur en de lagere kosten die we al eerder aanstipten, biedt bellen via Internet een aantal belangrijke voordelen voor MKB'ers:

  • Integreer diensten
    Wanneer spraak via Internet verloopt is het makkelijker om diensten te integreren samen met mobiele telefonie. Denk bijvoorbeeld aan videoconferencing of het delen van een document. Ook het delen van databases, agenda's en telefoonboeken wordt mogelijk. Dit voordeel is voor veel bedrijven nog aantrekkelijker dan het prijsvoordeel.

  • Je wordt locatie onafhankelijk
    Bij de oude vaste telefonie is je vaste telefoonnummer gekoppeld aan een bepaalde fysieke locatie en een vast toestel. Verhuis je naar een ander pand in een andere stad dan verhuist niet automatisch je nummer mee. Met IP-telefonie kun je zo vaak verplaatsen als je wilt: de VoIP telefoon sluit je aan op welke locatie dan ook met een internetverbinding en deze zal contact maken met onze online VoIP telefooncentrale.





    Dit is ook handig als jijzelf of collega's vanuit huis willen werken of een virtueel team willen maken die de binnenkomende telefoontjes beantwoord. Wij hebben hier geweldige oplossingen voor met een optimale gesprekskwaliteit.

  • Hoge geluidskwaliteit
    Een VoIP-verbinding kent geen ruis want is volledig digitaal. Afhankelijk van de bandbreedte kiest de software voor de compressie: bij een grote bandbreedte een lage compressie, waarbij de geluidskwaliteit maximaal is of een hogere compressie waarbij de geluidskwaliteit vergelijkbaar is met die van een mobiele telefoon.

    Alle landen in de EU hebben inmiddels razendsnelle Internetverbindingen waarmee de kwaliteit van Voice over IP subliem is.

  • Altijd bereikbaar
    Bij oude traditionele telefonie kunnen allerlei elementen in de verbinding roet in het eten gooien, bijvoorbeeld de bedrijfscentrale, de telefoonkabel of de wijkcentrale. VoIP staat voor een betere betrouwbaarheid.

Wij bieden geweldige hosted VoIP telefonie oplossingen voor slimme kleine en grote ondernemingen. Wil je meer weten over cloud telefonie of wil je een nieuw zakelijke telefoonnummer, neem dan contact met ons op of registreer direct je eigen 085-nummer !

Belfabriek Telefoon Systeem

Het meest uitgebreide telefoonsysteem wat er is. Vanuit de cloud. Werkt met al je toestellen: vast, mobiel - thuis of op de zaak !

Bureautoestel

Een voorgeconfigureerd toestel voor een plug 'n' play ervaring

Softphone

Beantwoord gesprekken en bel uit vanaf je bestaande mobiele telefoon of computer

Webinterface

Beheer alle nummers en aansluitingen online

Mobiele apps

Zet jezelf op beschikbaar of niet beschikbaar om telefoongesprekken te ontvangen

Vast Nummer op Mobiel

Je gesprekken rechtstreeks op je mobiele telefoon

Probeer vrijblijvend

Gelukkige Belfabriek klanten: