Sluiten
Dé 0800 en 0900 telefoonmaatschappij van Nederland Bel ons gratis: phone 0800-235 3227 0800-235 3227

Op werkdagen van 9 tot 17 !

Toon alles

VoIP? VoIP!

Geplaatst in Voip

Help, nu al een disclaimer!
Yep. Maar geen hele zware. Deze uitleg over VoIP is bedoeld voor gewone mensen en dus geen diepgravende uiteenzetting voor de techies onder ons. Einde disclaimer! 😉

 

Vee Oo Ie Pee?

VoIP staat voor Voice over IP. En IP voor Internet Protocol.

Vrij vertaald is VoIP dus een techniek om spraak via het internet te transporteren en elders te beluisteren.

De term VoIP is een paraplubegrip, want er is niet één specifiek protocol dat dit mogelijk maakt. Hoewel er (zie verderop) wel een internationale standaard is, kan elke partij in principe ‘een‘ protocol ontwikkelen.

Dat betekent ook dat de term protocol niets over de kwaliteit van het spraakverkeer zegt.

Hoe werkt VoIP dan?

Bij VoIP wordt spraak omgezet naar datapakketjes. De software – een zogenaamde codec – doet dat door gesproken woorden (input) om de X milliseconden in een nieuw datapakketje vast te leggen.

Dit wordt via internet naar de ontvanger verzonden. En vervolgens keurig uitgepakt, zodat u als ontvanger geen digitale enen en nullen hoort bliepen, maar (output) een stem hoort.

U kunt het vergelijken met het luisteren naar gedigitaliseerde muziek, zoals een .mp3 file.

De eerste jaren van VoIP

Hoewel Skype veruit de bekendste VoIP toepassing is, was dit niet het eerste programma. Al in 1995 lanceerde het Israëlische Vocaltec een programma waarbij gebruikers via internet met elkaar konden spreken.

Dat deze techniek bijzonder kansrijk was, werd snel door grote telefoonmaatschappijen onderkend. Vooral voor internationaal bellen.

Destijds kostte het ongeveer 120 cent per minuut om vanuit de US naar Nederland te bellen. Met VoIP kon dat een stuk goedkoper. Een buitenkansje voor providers die zo een flinke kostenbesparing konden boeken!

Hier waren wel zware (en destijds dure) computers voor nodig. De codecs moesten immers krachtig genoeg zijn. Bovendien liepen VoIP gesprekken in de beginjaren niet over het publieke internet, maar over eigen, private internetverbindingen of virtuele tunnels. En ook daar moest dus in worden geïnvesteerd. Net als in engineers aan beide kanten van de oceaan.

Het vervolg van VoIP

In 1999 werd gekozen voor een internationaal protocol voor VoIP diensten. Dit Session Initiation Protocol (SIP) is nog steeds de standaard om gesprekken op te zetten tussen spraak apparaten, ongeacht of dit nu telefooncentrales, telefoons, apps of browsers zijn.

Alle apparaten die een IP adres op het internet hebben en zijn aangemeld op het SIP netwerk, zijn vindbaar/aanroepbaar. Dat geldt dus ook voor uw VoIP oplossing(en)!

En dat was het

We hopen dat nu (iets) duidelijk is waar VoIP voor staat. Eigenlijk kunt u VoIP zien als de spraak variant op online video en e-mail. Meer weten? Benieuwd naar de mogelijkheden om 0800, 0900, 085 en 088-nummers via VoIP af te leveren? Neem even contact op. Voor nu: bedankt voor het lezen!