Sluiten
Dé 0800 en 0900 telefoonmaatschappij van Nederland Bel gratis: phone  🇧🇪 0800-77 899   0800-235 3227 🇳🇱 0800-235 3227

Op werkdagen van 9 tot 17

Toon alles

Welke telefooncentrale kiezen? Overzicht telefooncentrale opties

Geplaatst in Telefooncentrale

Een telefooncentrale, wat is dat eigenlijk?

Telefooncentrales zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Vroeger werden die veel vaker gebruikt dan tegenwoordig. Vroeger kwam het regelmatig voor dat je eerst een telefooncentrale diende op te bellen voordat je de persoon sprak die ook daadwerkelijk wilde spreken. Het was de telefonist(e) van de telefooncentrale die jou dan diende door te verbinden naar je daadwerkelijke contactpersoon. Veel mensen denken dan ook dat telefooncentrales niet meer bestaan.

Die mensen hebben dan waarschijnlijk geen idee wat een moderne telefooncentrale is. In plaats van gebruik te maken van telefonisten, gebruikt een moderne telefooncentrale het internet.

Feitelijk wordt de spraak op deze manier samengevoegd met data, waardoor het hele proces een stuk sneller en gemakkelijker wordt. Er zijn momenteel twee soorten van dit soort moderne telefooncentrales beschikbaar, VoDSL en VoIP.

VoDSL

VoDSL staat voor Voice over DSL en komt neer op het verpakken van spraak om dat vervolgens over breedbanddatalijnen te verzenden. DSL gebruikt bestaande koperen aansluitkabels om klanten een goedkope breedbanddienst te bieden. Een dergelijke service biedt voldoende bandbreedte om toegang te krijgen tot lokale pakketnetwerken die zijn geoptimaliseerd om zowel spraak als gegevens te vervoeren. Aangezien breedband een technologie met frequentieverdeling is, kunt u met de juiste apparatuur meerdere spraaklijnen en gegevens met hoge snelheid verzenden via één koperpaar.

VoIP

VoIP staat voor Voice over IP en is een technologie die is bedacht om een bestaande IP-infrastructuur te gebruiken om spraak over te dragen. Dit kan worden bereikt door intelligente telefoons te gebruiken die zowel een MAC-adres als een IP-adres hebben. Een stem wordt dan ingekapseld in een IP-pakket en verzonden naar de PBX. Hierdoor kan een telefoon worden geïdentificeerd aan de hand van een IP-adres in plaats van een telefoonnummer. De reden hiervoor is dat een telefoon, net als een computer, gemakkelijk naar elke locatie kan worden verplaatst zonder dat een herprogrammering van de PBX nodig is. Aangezien de PBX nu via IP met de telefoon communiceert, weet het in wezen welk telefoonnummer zij moet verzenden en ontvangen, ongeacht de locatie.

PBX staat voor Private Branch Exchange, dat is een flexibel te verplaatsen telefoonnetwerk dat binnen een bedrijf gebruikt kan worden. De werknemers die van het PBX-telefoonsysteem gebruik maken kunnen intern (binnen hun bedrijf) en extern (met de buitenwereld) communiceren.

Welke van de twee is het best?

Voor zzp’ers en voor het mkb zijn er vele voordelen te bedenken om te kiezen voor VoIP in plaats van VoDSL. U dient dan wel te beschikken over een snelle internetverbinding.

  • Sinds de gesprekken via internet worden gevoerd, hebben overheden geen zware belasting op VoIP telefoondiensten geheven. Het kiezen van een VoIP-provider kan aanzienlijke besparingen opleveren.
  • Bij een gewone telefoondienst worden voor additionele functies extra kosten in rekening gebracht. VoIP wordt meestal geleverd met een groot aantal geavanceerde communicatiefuncties die zonder extra kosten gebruikt kunnen worden.
  • VoIP telefoons kunnen worden geïntegreerd met andere services die via internet beschikbaar zijn.
  • VoIP maakt geavanceerde bandbreedtemogelijkheden en verbeterde videoconferenties mogelijk en tegen een redelijke prijs.
  • VoIP is niet afhankelijk van afstand of locatie. Wat VoIP betreft, kan een leverancier duizenden kilometers verderop gebeld worden zonder extra kosten te maken.
  • Een VoIP telefoonnummer is, in tegenstelling tot uw gewone telefoonnummer, volledig draagbaar en kan overal mee naar toe worden genomen. Bijvoorbeeld op zakenreis, of bij een verhuizing van het kantoor.

    In een notendop de voordelen van Belfabriek

    - Alle nuttige (optionele) functies zoals call recording, keuzemenu en wachtrij zijn kosteloos inbegrepen.
    - Gebruiksvriendelijke app voor zowel Android als iOS
    - Géén nieuwe hardware of telefoons nodig
    - Alle mogelijke mooie nummers gemakkelijk registreren: 0800/0900, 085/088, lokaal (010, 020), internationaal (o.a. Duitsland, België, Verenigde Staten).
    - All-inclusive tarief van 45 Euro/maand, zonder addertjes onder het gras, bij bepaalde nummers zoals 085 gratis bellen onder fair use beleid.