De 085/088/0800/0900 telefoonnummer maatschappij van Nederland

Nederland:0800-235 3227
België:0800-77 899
Intl:🌍 +31(0)85 400 5588
Zakendoen in België makkelijker met een Belgisch servicenummer (image)
Alle artikelen/

Zakendoen in België Makkelijker met een Belgisch Servicenummer

Nederland en België onderhouden op allerlei vlakken nauwe betrekkingen; België is dan ook de tweede handelspartner van Nederland. Van alle buitenlandse producten die in België worden verkocht, komen de meeste uit ons land. Echter, de conquista van de Belgische markt kost tijd en energie!

In België zakendoen betekent ook unieke zakelijke gewoonten, cultuurverschillen en kansen die het verschil kunnen maken voor jouw onderneming. Elke ondernemer moet wel rekening houden met de specifieke kenmerken van Belgische bedrijven en hun bedrijfsculturen.

Met iets meer dan 11 miljoen inwoners biedt dit buurland volop mogelijkheden voor slimme ondernemers. Een groot deel van het succes is afhankelijk van het inspelen op lokale marktkenmerken. In dit artikel geven we tips om jouw blik naar het zuiden te verruimen.

Hoe je België bestormt

De verovering van de Belgische markt kost tijd en om de kans van slagen te maximaliseren, is het belangrijk om enige ongeschreven regels in acht te nemen. Bij zakelijke transacties kunnen cultuurverschillen namelijk een dealbreaker vormen. Met de volgende tips kom je een heel eind:

  • Vertrouwen
    Nederlanders dienen eerst het vertrouwen van een Belg te winnen. Met name Vlamingen stellen zich afwachtend en onderzoekend op. Onderhandelingen in België verlopen vaak formeler en contracten sluiten duurt langer dan in Nederland. Neem er de tijd voor om elkaar te leren kennen in een goed restaurant, want een broodje kaas is niet voldoende om het vertrouwen van een Belgische zakenpartner te winnen.

  • Geduld
    In het verlengde van het vertrouwen, is het niet vanzelfsprekend dat Belgen gelijk knopen doorhakken aan het einde van een zakelijk gesprek. Het is bovendien belangrijk om niet te snel conclusies te trekken tijdens het zakendoen. Wacht op het signaal dat jouw Belgische zakenpartner klaar is om over de cijfers te praten. Contracten sluiten gaat tijd kosten.

  • Stel je bescheiden op
    Belgen vinden vaak dat Nederlanders te direct zijn. Wanneer je jouw product te enthousiast aanprijst, kan dat als arrogantie worden opgevat. Het is belangrijk om eerst goed te luisteren naar jouw gesprekspartner voordat je zakelijke punten bespreekt. Stel jezelf bij voorkeur bescheiden op. Tutoyeer niet te snel Belgen.

  • Spreek de taal
    Houd rekening met de taalverschillen. Vlaams is méér dan Nederlands met een accent; er zijn veel eigen termen. De meeste Nederlanders realiseren zich niet altijd dat België spreekt met verschillende dialecten en officiële talen in de gewesten. Het is belangrijk om zich goed te informeren over de taalvoorkeuren van jouw zakenpartner.


    Het spreken van Engels wordt niet overal in België gewaardeerd, vooral niet in Wallonië en Brussel. Kies bij voorkeur lokale medewerkers of lokale mensen die de taal vloeiend spreken, zeker in Vlaanderen, om taalbarrières te vermijden; het aannemen van lokale medewerkers via een dienst kies is hierbij aan te raden.

Verder is het waardevol om deel te nemen aan evenementen om lokale partners te leren kennen en je netwerk uit te breiden. Het proces van het opzetten van een bedrijf in België kan soms laten verlopen als men niet goed voorbereid is. Voor ondernemers is innovatie belangrijk, maar het opbouwen van vertrouwen is essentieel om geloofwaardigheid te winnen. Bij het betreden van de Belgische markt heeft het de voorkeur deskundig advies in te winnen van lokale professionals. Je kunt voor goed advies ook terecht bij Ondernemend Nederland.

Zakencultuur en etiquette in België

Wie succesvol wil zakendoen in België, doet er goed aan zich te verdiepen in de lokale zakencultuur en etiquette. Belgen zijn trots op hun rijke culturele erfgoed en hechten veel waarde aan beleefdheid en respectvolle omgangsvormen. In de eerste instantie wordt er verwacht dat je jouw Belgische zakenpartner op een formele manier aanspreekt, doorgaans met “u”, zelfs als je elkaars voornamen gebruikt. Dit helpt bij het opbouwen van een solide vertrouwensband.

In Brussel en Wallonië is de Franse taal de voertaal, terwijl in de Duitstalige gemeenschap – die ongeveer 75.000 inwoners telt – voornamelijk Duits wordt gesproken. Het tonen van respect voor deze taalverschillen en het maken van de juiste taalkundige keuzes tijdens gesprekken en correspondentie, wordt op prijs gesteld.

Door aandacht te besteden aan deze culturele nuances en beleefdheidsvormen, vergroot je de kans op een succesvolle samenwerking met Belgische bedrijven en bouw je aan een duurzame relatie in het Belgische bedrijfsleven.

Marktonderzoek en analyse: jouw kansen in kaart brengen

De Belgische markt kost tijd en aandacht om te veroveren, maar met een gedegen marktonderzoek vergroot je jouw kansen op succesvol zakendoen aanzienlijk. Nederlandse bedrijven doen er verstandig aan om lokale professionals in te schakelen en deskundig advies in te winnen over de specifieke kenmerken van de Belgische markt. Het is cruciaal om inzicht te krijgen in de cultuurverschillen.

Begin met het verzamelen van relevante cijfers en statistieken over jouw doelgroep, de markt en de concurrentie. Analyseer welke producten of diensten het beste aansluiten bij de behoeften van Belgische klanten en pas jouw aanbod hierop aan.

Lokale professionals kunnen je helpen bij het identificeren van kansen en het vermijden van valkuilen. Door te investeren in grondig marktonderzoek en het opbouwen van een goede relatie met jouw Belgische zakenpartner, leg je de basis voor langdurig en succesvol zakendoen in België.

Zorg voor een Belgische uitstraling

Voor een serieuze verovering van de Belgische markt is het belangrijk dat je ter plekke een aanspreekpunt hebt. Dat kan een fysieke winkel of kantoor zijn, maar ook een virtuele vertegenwoordiging.

Bij een Belgisch adres hoort een Belgisch telefoonnummer, zodat klanten en zakenrelaties niet voor een internationaal gesprek hoeven te betalen. Bij de Belfabriek registreer je eenvoudig een Belgisch service nummer, dat vergelijkbaar is met een Nederlands servicenummer: het is regio-onafhankelijk en spreekt daarom zowel Vlamingen als Walloniërs aan.

De beste klantenservice bieden

Ondernemers die hun activiteiten naar het buitenland uitbreiden, kiezen graag voor een servicenummer van de Belfabriek. Ons Interactive Voice Reponse-systeem (IVR) maakt het namelijk mogelijk om een zo goed mogelijke klantervaring te bieden. De extra functies die je bij jouw Belgische servicenummer geniet zijn:

  • Meldteksten
    Met deze functie maak je een goede eerste indruk bij jouw Belgische bellers. Heet je bellers tijdens kantooruren welkom met een "Welkomsttekst" en na openingstijd met de "Gesloten tekst".

  • Wachtrij
    Is het druk en zijn al je telefonische medewerkers bezet? Deze functie plaatst bellers in de wachtrij, waarna ze in volgorde van wachttijd met vrijkomende medewerkers worden doorverbonden.

  • Digitaal antwoordapparaat
    Is de Wachtrij te lang of belt iemand na sluitingstijd? Met deze functie laat je mensen een bericht inspreken. De geluidsopname hiervan ontvang je in een e-mail op het gewenste mailadres.

  • Keuzemenu
    Je wilt jouw Belgische bellers natuurlijk de keuze geven tussen Nederlandstalige en Franstalige service. Met een keuzemenu laat je hen zelf kiezen.

  • Call-recording
    Met deze functie neem je elk telefoongesprek met jouw Belgische bellers op.

Leg jouw Belgische servicenummer nu vast

Wij kunnen ons goed voorstellen dat jouw interesse in een Belgisch servicenummer is gewekt. En al helemaal wanneer je zoveel extra functies geniet. Heb je nog vragen of wens je meteen te registreren? Kijk dan eens op welke vrije nummers wij in België beschikbaar hebben of bel onze klantenservice op 0800-BELFABRIEK (0800-235 3227).

Veelgestelde vragen:

Een hiërarchische zakencultuur is aanwezig in België en de directeur heeft het laatste woord. Onze zuiderburen zijn over het algemeen wantrouwiger ten opzichte van nieuwe producten. Direct ter zake komen is voor Belgen onbeleefd.

Omdat een virtueel Belgisch telefoonnummer net zo goed werkt en hoge kosten bespaart.

Vlaams is de voertaal in Vlaanderen en Frans in Wallonië. In Brussel wordt zowel Frans als Vlaams gesproken. Veel Nederlanders weten niet dat België ook een Duitstalige gemeenschap telt van ongeveer 75.000 bewoners.

Nederlandse bedrijven exporteren voor 43,6 miljard euro naar onze zuiderburen.

Geen verplichtingen. Geen betaalgegevens nodig.

Geen Betaalgegevens nodig - Geen Verplichtingen.

Tevreden Belfabriek Klanten: