Terwijl mobiele telefoons en smartphones lange tijd gebruikt werden voor van alles, behalve het voeren van telefoongesprekken, veranderde er de afgelopen maanden iets. Dat, althans, schrijft Jenna Wortham, technologie journalist bij The New York Times. In het artikel beschrijft zij hoe haar vrienden steeds vaker de telefoon gebruikten om gesprekken te voeren in plaats van te chatten, appen of SMS'en. En Wortham's vrienden waren niet alleen. Het aantal voice gesprekken binnen de VS is het afgelopen jaar met meer dan 14% toegenomen. Ook in Nederland zien we dat het aantal belminuten per mobiele telefoongebruiker stijgt.

Voor bedrijven en vooral servicenummer eigenaren is dit goed nieuws. Uit een onderzoek, eerder dit jaar uitgevoerd door marktonderzoeksbureau BIA/Kelsey, bleek dat ruim 66% van de eigenaren van het klein- en middenbedrijf vond dat telefoongesprekken de beste leads opleverden.

Volgens 66% van het midden- en kleinbedrijf zijn telefonische leads het meest waardevol.

Daarmee komt de vraag op hoe dat toenemende aantal mobiele bellers en belminuten het beste omgezet kan worden in betalende klanten. Dit wordt duidelijk wanneer we kijken naar hoe mobiele telefoons gebruikt worden.

Lokaal zoeken

Elk jaar doet Google een grootschalig onderzoek naar het gebruik van mobiele telefoons in verschillende landen over de hele wereld, waaronder Nederland. Uit dit Our Mobile Planet onderzoek blijkt dat 81% van de Nederlandse smartphone gebruikers de mobiele telefoon gebruikt om naar lokale informatie te zoeken. Dat wil zeggen, zoekt naar bedrijven en diensten die bij hem of haar in de buurt geleverd worden. Dat dit niet af en toe gebeurt blijkt wel als we kijken naar de cijfers voor de frequentie van deze zoekopdrachten: 13% van de gebruikers zegt dagelijks een of meerdere lokale zoekopdrachten te doen, terwijl 41% minimaal één maal per week zoekt.

De zoekopdrachten blijven ook niet zonder gevolg. Eenderde van deze gebruikers zou na de zoekopdracht contact met een gevonden bedrijf hebben opgenomen, terwijl een kwart aangeeft dat de zoekopdracht tot een aankoop geleid zou hebben.

Volgens het onderzoek van BIA/Kelsey zou zelfs 57% van alle mobiele zoekopdrachten tot een bezoek, gesprek of zelfs een aankoop leiden. Ter vergelijking: voor desktop gebruikers is dat slechts zeven procent.

De beide onderzoeken laten zien dat door slim gebruik te maken van lokale zoekopdrachten en daarop gerichte reclame, bedrijven het aantal gesprekken en het aantal conversies dat zij behalen aanzienlijk kunnen vergroten.

Op weg naar meer conversies

De eerste stap op weg naar die extra conversies zet u natuurlijk door er voor te zorgen dat uw bedrijf in de lokale zoek resultaten hoog scoort. Meer nog dan aan zoekmachine optimalisatie van uw website, moet u hierbij denken aan reclame via het systemen als Adwords.

Wij hebben al in een eerder artikel aandacht besteed aan de manier waarop Call Extensions in Adwords tot meer bellers kan leiden. Wanneer u gebruik maakt van deze optie, kunnen bellers direct, met één klik, vanuit uw reclame uw bedrijf bellen. U heeft op deze manier de belangrijkste conversie drempel weggenomen.

Verder speelt het gebruik van gespreksstatistieken een grote rol bij het succesvol doen verhogen van het aantal behaalde conversies. Door locaties en tijdstippen van gesprekken die reeds tot conversies leiden naast uw advertentie instellingen te leggen, kunt u effectiever adverteren.

Ten slotte zult u er voor moeten zorgen dat de kwaliteit van gesprekken constant verbetert wordt. Door gebruik te maken van Call-recording, kunt u gevoerde gesprekken terugluisteren en analyseren. Op deze manier vindt u waardevolle antwoorden op de vraag waarom bepaalde gesprekken tot conversies leidden en andere niet.

Begin vandaag nog

Als Belfabriek klant heeft u toegang tot een ongekend pakket aan extra functies. Inbegrepen zijn onder andere zeer uitgebreide bel statistieken via uw online controle paneel Mijn Belfabriek, en de mogelijkheid om regelmatig, automatisch statistieken overzichten per e-mail te ontvangen.
Call-recording is eenvoudig in te schakelen vanuit de Nummerinstellingen pagina van Mijn Belfabriek. U heeft de keuze uit twee types abonnementen, waarbij u altijd een onbeperkt aantal gesprekken en belminuten kunt opnemen.

Wilt u meer weten of bent u nog geen klant van de Belfabriek, neemt u dan contact op met onze klantenservice via ons gratis nummer 0800-BELFABRIEK.

30/09/2014 in :