Sluiten
Dé 0800 en 0900 telefoonmaatschappij van Nederland Bel ons: phone 0800-2353227 0800-2353227
Toon alles

De meestgestelde vragen bij de Belfabriek

De meest gestelde vragen over telefoonnummers ️

Wij zijn sinds 2000 gespecialiseerd in de uitgave en activatie van telefoonnummers in Nederland.

  • Hoe kan ik mijn bestaande telefoonnummer bij de Belfabriek onderbrengen?

    Heeft u al een nummer en bent u op zoek naar een (nieuwe) provider, dan kan dat door eenvoudig ons bestelformulier te downloaden en ingevuld per e-mail aan ons te retourneren of door dit online aansluitformulier in te vullen.

    Onze medewerkers nemen vervolgens contact met u op om de aansluiting met u door te spreken.

  • Hoe lang duurt het om een eindbestemmingsnummer te wijzigen?

    U kunt het eindbestemmingsnummer van uw servicenummer op elk gewenst moment zelf direct wijzigen. Dit kan op de volgende twee manieren:

    Telefonisch, via 0900-OPERATOR (0900-67372867). Hoe dit werkt wordt uitgelegd op de “Eindbestemming wijzigen” pagina in uw online controle paneel.

    Direct vanaf uw mobiele telefoon of tablet, met onze gratis Belfabriek app voor iOS of Android.

  • Hoe selecteer ik een provider voor mijn telefoonnummer?

    Een provider voor een telefoonnummer kiezen is niet iets dat mensen dagelijks doen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat nummerhouders soms niet tevreden zijn met hun provider. Om u te helpen dit te voorkomen hebben wij deze leidraad opgesteld waar u de belangrijkste aandachtspunten vindt en wij u vertellen wat u kunt doen om klachten te voorkomen.

  • Hoe zoek ik een beschikbaar nummer?

    Op de meeste pagina’s van onze website vindt u een zoekbalk waarmee u op dit moment beschikbare nummers kunt opzoeken en vastleggen. U kunt zoeken op naamnummer (0800-UWNAAM bijv.), of op een mooi nummer (0800-1234567). In de zoekbalk kunt u naar wens dus een getal of woord invullen. Als alternatief kunt u er ook voor kiezen een lijst met op dit moment beschikbare nummers te browsen. U kunt dit doen op de product pagina’s voor 0800-, 0900-, 088- of 085-nummers. Veel zoekplezier!

  • In wat voor blokken worden 088-nummers toegekend?

    Nummers in de 088-nummerreeks worden uitgegeven in blokken van 100, 1000 of zelfs 10.000 nummers. Omdat de meeste organisaties blokken van 100 nummers aanvragen, is dat de standaard blokgrootte in onze 088-nummershop.

    Wilt u blokken van 1000 of 10.000 nummers aanvragen, dan kan dat natuurlijk ook. Neemt u in dat geval contact met ons op en wij regelen de aanvraag voor u.

  • Is bellen naar 0800-nummers altijd gratis?

    Ja, bellen naar een 0800-nummer is voor de beller altijd gratis.

    Bij het bellen vanaf een mobiel nummer naar een 0800-nummer worden er door de netwerkbeheerders echter extra kosten in rekening gebracht die doorberekend worden aan de nummereigenaar. De eigenaar van een 0800-nummer kan er daarom voor kiezen mobiel bellen naar een 0800-nummer te blokkeren.

  • Kan een 0800- of 0900-nummer ook gebeld worden vanuit het buitenland?

    Een servicenummer is een nationaal aankiesbaar nummer. Het is dus niet te bellen vanuit het buitenland.

    Wilt u ook buitenlandse bellers te woord staan, dan kunnen wij in de door u gewenste landen een nationaal (service)nummer regelen. Kijkt u eens in onze internationale nummershop welke nummers wij op dit moment uit voorraad kunnen leveren, of neemt u gerust eens contact met ons op.

  • Kunnen jullie mij ook aan nummers helpen in het buitenland? Zoals bijvoorbeeld Duitse, Belgische of Engelse nummers?

    Jazeker. Wij hebben met de lokale Belfabriek’en in veel landen werkafspraken en zo een internationale database van nummers in meer dan 26 landen.

    Voor veel gevraagde landen kunnen wij nummers uit voorraad leveren. Vaak kunnen wij uw nummer binnen 1 werkdag actief maken. Als u ons laat weten in welke landen u telefonisch bereikbaar wilt zijn, dan regelen wij de rest.

  • Leveren jullie ook 0906 / 0909 nummers?

    Nee. De Belfabriek levert geen 0906-nummers. Wij leveren uitsluitend zakelijke en informatieve nummers in de 0800-, 0900-, 085-nummer, 088- en lokale nummers. Daarnaast leveren wij servicenummers in meer dan 26 landen over de hele wereld.

  • Wat doet de ACM (voorheen OPTA)?

    De ACM (voorheen OPTA) is de door de overheid aangewezen beheerder en toezichthouder van telefoonnummers, inclusief alle servicenummers. Ook wanneer u uw nummer bij de Belfabriek aanvraagt, wordt het nummer — op uw naam — geregistreerd bij de ACM. Hierdoor blijft het nummer altijd uw eigendom. De ACM registreert uw nummer en de Belfabriek voert de dienst uit. Wij zorgen ervoor dat alle telefoontjes op de door u gewenste toestellen in uw organisatie binnenkomen.

  • Wat is een naamnummer? Hoe werkt naambellen?

    Naambellen is bellen met de letters op de telefoon. Zo worden letters in een woord “vertaalt” naar een nummer. Het cijfer ‘2’ staat bijvoorbeeld voor a, b of c. Een voorbeeld van een naamnummer is 0800-belfabriek, dat op deze manier vertaalt naar 0800-2353227. Naamnummers zijn dus nummers die begrijpelijk en dus makkelijk te onthouden zijn. Zie voor meer informatie over naamnummers en naambellen dit artikel.

  • Wat is het maximum tarief voor een servicenummer?

    Een 0800-nummer is altijd gratis voor de beller. Voor een 0900-nummer geldt een maximum tarief van €1,- per minuut of €1,50 per gesprek. Verder geldt bij 0900-nummers doorgaans een maximum bedrag per gesprek. Deze informatie wordt voorafgaand aan het gesprek aan de beller medegedeeld. Voor 085- en 088-nummers geldt dat bellen naar deze nummers niet meer kost dan het lokaal tarief.

  • Wat is het verschil tussen een 0800- en een 0900-nummer?

    Een 0800-nummer is gratis voor de beller. Bij een 0900-nummer betaalt de beller een tarief dat kan variëren van €0,00 tot €1,- per minuut of €1,50 per gesprek. Lees meer over dit onderwerp.

  • Wat is het verschil tussen korte (4-cijferige) en lange (7-cijferige) servicenummers?

    In Nederland kennen we een verschil tussen zogenaamde “korte” en “lange” 0800- en 0900-nummers. De normale of “lange” servicenummers bestaan uit 7 cijfers na het kengetal, terwijl “korte” servicenummers slechts 4 cijfers na het kengetal hebben.

    Korte nummers zijn daardoor makkelijker te onthouden dan lange nummers. Maar omdat er maar een beperkt aantal 4-cijferige nummers beschikbaar zijn, had de ACM (voorheen de OPTA) aan het gebruik van deze nummers extra voorwaarden verbonden. In de praktijk betekende dit dat deze nummers uitsluitend konden worden ingezet als uw bedrijf veel belminuten genereerde. Deze extra voorwaarden zijn echter niet langer van toepassing en het aanvragen van korte nummers is nu net zo makkelijk en aan dezelfde voorwaarden gebonden als dat van lange nummers. Omdat korte nummers makkelijk te onthouden zijn, zijn ze extra aantrekkelijk. Welke nummers beschikbaar zijn als korte of lange nummers is vastgelegd in het nummerplan. Meer hierover leest u in dit artikel.

  • Wat te doen bij eventuele storingen?

    Wanneer u als klant van de Belfabriek een storing wilt melden, dan kunt u altijd bellen naar ons gratis nummer 0800-BELFABRIEK (0800 235 3227). Buiten kantoor uren kunt u ook een e-mail sturen naar spoed@belfabriek.nl.