Direct online je eigen 085/088/0800/0900 nummers registreren !

Nederland:0800-235 3227
België:0800-77 899
wat is een voip telefoon

Wat is een VoIP telefoon en hoe werkt deze?

Gepubliceerd in Voice over IP

Wat is een VoIP telefoon?

Een VoIP telefoon is een toestel dat gebruik maakt van het internet in plaats van rechtstreeks aangesloten koperdraden om telefoondiensten te leveren.

Een VoIP telefoon of IP-telefoon maakt gebruik van Voice over IP-technologieën voor het plaatsen en verzenden van telefoongesprekken via een IP-netwerk, zoals het internet. Dit in tegenstelling tot een standaardtelefoon die gebruik maakt van het traditionele openbare geschakelde telefoonnetwerk.

Zeg niet zomaar ‘telefoon’ tegen een VoIP telefoon. Net zoals u een uitgebreide keuze aan smartphones kan aanschaffen, zo bestaat er ook een uitgebreid aanbod aan VoIP toestellen. Als u over dergelijke apparaten gaat spreken, dan moet u even het concept van een klassiek telefoontoestel met hoorn en toetsenblok (of draaischijf) uit het hoofd zetten. Op de markt kan u een VoIP toestel vinden voor gebruik op een vast bureau, u kan een DECT (draadloos handtoestel) gebruiken wanneer u vaak in een atelier of opslagplaats werkt, of u kan kiezen voor conferentietoestellen om in de vergaderzalen te plaatsen. Maar ook daar houdt het niet op. Een VoIP verbinding kan ook met een laptop, smartphone, tablet of pc, waardoor ook die als VoIP telefoon beschouwd kunnen worden.

Welke soorten VoIP telefoons zijn er?

Hardphones

Hardphones zijn als traditionele telefoons in die zin dat ze op uw bureau staan. U kunt harde telefoons gebruiken voor:

  • Directe gesprekken

  • Conferentiegesprekken

  • Toegang tot voicemail

  • Communicatie via handsets, headsets, Bluetooth, en speakerphones

Fysiek gezien lijkt een op hardware gebaseerde VoIP-telefoon op een traditionele telefoon met kabel of een draadloze telefoon. Deze telefoons zijn voorzien van fysieke functies, zoals een luidspreker of microfoon, touchpad, en display hardware om de gebruiker input en beller identificatie te tonen. VoIP-telefoons beschikken ook over de mogelijkheid tot gespreksoverdracht, en ondersteuning voor meerdere VoIP-accounts. Sommige VoIP-telefoons kunnen beeldgegevens verzenden en ontvangen tijdens gesprekken, zodat ze worden beschouwd als videotelefoons.

Softphones

Softphones zijn virtuele telefoons die in een app op een apparaat staan (zoals een computer, tablet of smartphone) en ook net als een vaste telefoon kunnen worden gebruikt.

De gebruikersinterface van de softphone lijkt vaak op die van een telefoonhoorn, met een touchpad en een display voor nummerweergave. Een headset met een microfoon die wordt aangesloten op de computer of het mobiele apparaat wordt aangemoedigd, of soms vereist, om te bellen. Gebruikers kunnen ook bellen met hun toestel als dat een ingebouwde microfoon heeft.

Softphones bieden soortgelijke mogelijkheden als hardwarematige IP-telefoons, zoals voicemail, conferentiegesprekken en doorverbinden. Sommige softphones bieden extra mogelijkheden, zoals videoconferencing en instant messaging (IM).

Kunt u met VoIP telefoons 'gewoon bellen' zoals met traditionele toestellen?

Ja. Een VoIP telefoon biedt dezelfde kerndienst als een gewone telefoon, namelijk de mogelijkheid om telefoongesprekken te voeren, te ontvangen en te beheren. De functionaliteit is echter groter terwijl de kosten lager zijn.

Het enige echte verschil is dat uw stem via internetverbindingen wordt verzonden in plaats van via koperen lijnen. De enige vereiste is dat u over een geschikte internettoegang beschikt.

VoIP telefoons betrouwbaar?

VoIP telefoons zijn afhankelijk van een geschikte internetverbinding om een hoge gesprekskwaliteit te handhaven. Toen de technologie oorspronkelijk werd geïntroduceerd midden jaren 90, was het IP-netwerk nog onvoldoende ontwikkeld om de VoIP-technologie volledig te ondersteunen. Dit betekende dat de VoIP-telefoons een reputatie ontwikkelden voor het leveren van slechte gesprekskwaliteit.

Anno nu, sinds de wijdverspreide uitbreiding van hogesnelheid breedband is de betrouwbaarheid van de technologie toegenomen en biedt VoIP-technologie een superieure oplossing t.o.v. het oude ISDN (die sowieso al verdwenen is in Nederland).

Cloudgebaseerde telefonie heeft over het algemeen een uptime van 99,999% en in geval van een internetstoring worden gesprekken automatisch doorgeschakeld naar een andere locatie of mobiele telefoon.

Maakt VoIP telefonie ons bedrijfsinternet traag?

De snelheid van uw internetverbinding is zeer belangrijk voor het leveren van telefoongesprekken van hoge kwaliteit. Door zijn aard gebruikt een VoIP gesprek veel minder bandbreedte dan bijvoorbeeld het bezoeken van een website. U kunt spraakgegevens voorrang geven, zodat in geval van weinig bandbreedte gesprekken voorrang krijgen op andere gegevens.

Het gebruik van VoIP wanneer u een gedegen verbinding hebt zal de internetsnelheid niet merkbaar beïnvloeden. Desondanks raden wij aan om uw VoIP telefoonsysteem via een aparte, enkelvoudige, internet verbinding met uw data netwerk te laten lopen. Dit helpt om de algemene kwaliteit van uw gesprekken te garanderen en de twee verbindingen fungeren als back-up lijnen voor elkaar.

Wat hebt u nodig voor VoIP?

Laat ons voor de eenvoud de werking enkel toespitsen op een vast VoIP toestel dat u op uw bureau kan plaatsen. Dit kan een telefoon zijn met verbonden of draadloze headset, eentje met enkel een hoorn of een toestel met luidspreker en microfoon. De vereisten en de werking van alle VoIP toepassingen zijn in basis gelijklopend.

Eerst en vooral hebt u een internetverbinding nodig en een stopcontact. De internetverbinding kan draadloos zijn of bekabeld, en in plaats van een stopcontact kan ook gebruik gemaakt worden van PoE. PoE is een bekabelde internettoepassing, waarbij niet alleen het datasignaal via de kabel wordt verstuurd, maar ook de stroomvoorziening via diezelfde aansluiting wordt geleverd.

Daarnaast moet u over een VoIP telefooncentrale beschikken die u ofwel fysiek in uw onderneming beheert, of die als cloud toepassing op afstand wordt beheerd. Deze laatste mogelijkheid wordt ook wel hosted telefonie genoemd.

Omdat niet iedereen met een vaste of mobiele telefoon al gebruik maakt van VoIP toepassingen en u ook natuurlijk hen graag zou kunnen bereiken, moet er voorzien worden in een stukje software onder de naam SIP trunk. Deze SIP trunk zorgt ervoor dat het signaal van uw VoIP centrale niet alleen kan communiceren met andere VoIP gebruikers, maar dat uw gesprekken naar analoge toestellen of een ander netwerk, correct “vertaald” worden.

Hebt u al het bovenstaande voorzien? Dan kan u aan de slag met uw VoIP telefonie. Althans bijna, want u moet net als voorheen uw telefoonnummer(s) nog koppelen aan deze centrale, zodat binnenkomende oproepen naar uw telefooncentrale worden verwezen.

Hoe verloopt de communicatie?

Wanneer vervolgens een beller uw nummer kiest, wordt deze oproep aangemeld op uw telefooncentrale. Er wordt door de telefooncentrale een signaal verzonden naar het verbonden VoIP toestel, die een toegangscode terug stuurt naar de centrale. Deze code geeft de centrale de toestemming om een beveiligde verbinding aan te maken.

Wanneer u de hoorn van de haak neemt en uw beller verwelkomt, zet het toestel dit spraakbericht om in een datapakket, dat met een enorme snelheid (we spreken hier over milliseconden) naar de centrale wordt verzonden, voorzien wordt van de juiste codering door de SIP trunk en vervolgens aan degene met wie u belt wordt verzonden.

Werkt degene met wie u belt eveneens met een VoIP toestel, dan gaat de SIP trunk van zijn of haar centrale het stukje data decoderen en doorsturen naar de oproeper. En het oproeptoestel zet deze data dan weer om in audio die via de hoorn of luidspreker wordt afgespeeld.

Indien degene met wie u belt met een analoog toestel werkt, dan neemt de telefonieprovider deze decodering en omzetting voor zijn rekening.

Sneller dan het licht

Alle bewerkingen die nodig zijn om zo’n gesprek tot stand te brengen, verlopen zo snel, dat u als gebruiker het verschil met een live gesprek nooit zal opmerken. Overal waar u over een goed werkende internetverbinding beschikt, kan u beroep doen op de mogelijkheden van VoIP. Dit kan via bekabelde netwerken, wifi of zelfs een mobiele verbinding. En storingen of ruis op de lijn zijn voortaan verleden tijd, want uw gesprekken verlopen voortaan in de hoogste kwaliteit.

Ten opzichte van traditionele telefonie beschikt u over een uitgebreid arsenaal aan bijkomende mogelijkheden zoals direct doorverbinden, gesprekken opnemen, keuzemenu’s en nog zoveel meer, zonder dat daarvoor bijkomende fysieke aanpassingen nodig zijn. U bent ook niet langer afhankelijk van een vast toestel op elk bureau, maar kan dit via aangepaste software of een app instellen op alle gekoppelde apparaten.

Voordelen VoIP telefoons

VoIP telefoons bieden organisaties al met al de volgende voordelen:

1. Kostenbesparingen. Organisaties kunnen de belkosten verminderen door over te schakelen op VoIP diensten. Hoewel traditionele analoge telefoons lagere initiële kosten kunnen hebben, zijn ze duurder te ondersteunen, te upgraden en te integreren met communicatie toepassingen. IP-telefoons bieden ook minder dure interlokale en internationale gesprekken, omdat VoIP telefoongesprekken worden aangerekend tegen het lokale tarief van de bestemming van het gesprek.

2. Prestaties. VoIP-telefoons bieden een grotere mobiliteit en schaalbaarheid dan traditionele handsets. Als een organisatie verhuist naar een nieuwe locatie, hoeft het geen nieuwe telefoonlijnen aan te schaffen, zoals het geval is met een traditioneel telefoonsysteem. Het toevoegen van nieuwe telefoons aan een VoIP-systeem wordt alleen beperkt door de beschikbare bandbreedte in het netwerk van de organisatie. Softphones zorgen ook voor een grotere mobiliteit, omdat klanten niet gebonden zijn aan fysieke locaties, zoals ze zouden zijn met ouderwetse telefoons.

3. Integratie. VoIP telefoons kunnen ook worden geïntegreerd met andere zakelijke toepassingen. Organisaties kunnen bijvoorbeeld hun CRM-software integreren met VoIP-telefoons om gespreksgegevens en analyses voor verschillende klanten en sales leads te bekijken of om telefoongesprekken rechtstreeks vanuit CRM-toepassingen te voeren.

Mogelijke nadelen VoIP telefoons

VoIP-telefoons vereisen een betrouwbare internetverbinding en zijn gevoelig voor bandbreedtebeperkingen. Met onvoldoende bandbreedte, kunnen telefoongesprekken vertraging ondervinden, wat kan resulteren in vertragingen en wegvallende gesprekken. Bovendien, als een organisatie een stroom- of internetstoring heeft, kunnen gebruikers niet bellen met hun VoIP-telefoons.

Nú gratis high end VoIP telefoon voor klanten Belfabriek

Voor (kleine) zelfstandigen en organisatie's die Covid-19 omzetverlies hebben geleden kunnen wij uw eerste Yealink zakelijke telefoontoestel, t.w.v. 75 Euro, gratis toesturen. Deze toestellen zijn voor-geconfigureerd en dus is er sprake van een plug & call ervaring.

Daarbij is 5 jaar garantie inbegrepen. De Yealink T-43U SIP is niet zo maar een zakelijk telefoontoestel, maar naar onze bescheiden mening het neusje van de zalm onder de hardphones. Onze experts kennen de telefoon vanbinnen en vanbuiten. Hoewel de telefoon uitermate gebruiksvriendelijk is, kunt u er van op aan dat onze specialisten u snel kunnen helpen mochten er vragen ontstaan.

Gerelateerde artikelen:

Belfabriek Telefoon Systeem

Het meest uitgebreide telefoonsysteem wat er is. Vanuit de cloud. Werkt met al je toestellen: vast, mobiel - thuis of op de zaak !

Bureautoestel

Een voorgeconfigureerd toestel voor een plug 'n' play ervaring

Softphone

Beantwoord gesprekken en bel uit vanaf je bestaande mobiele telefoon of computer

Webinterface

Beheer alle nummers en aansluitingen online

Mobiele apps

Zet jezelf op beschikbaar of niet beschikbaar om telefoongesprekken te ontvangen

Vast Nummer op Mobiel

Je gesprekken rechtstreeks op je mobiele telefoon

Probeer vrijblijvend

Gelukkige Belfabriek klanten: