Het prettige van een 0900-servicenummer is dat de kosten ervan stukken beter te overzien zijn. U stelt namelijk zelf het beltarief in en kunt op die manier uw telefonische afdeling kostendekkend of zelfs winstgevend maken. Maar hoe werkt dat precies? Welk tarief dient u hiervoor in te stellen? In dit artikel geven wij u uitleg hierover en enkele handige tips.

Hoe goed kent u uw doelgroep?

De keuze tussen een tarief per gesprek en een tarief per minuut kan lastig zijn. Zo zijn er veel nummereigenaren die de balans zoeken tussen een tarief dat kostendekkend voor hen zelf is en anderzijds vriendelijk voor de bellers is. Een vast gesprekstarief kan hierbij slim zijn: zo weten bellers precies waar zij aan toe zijn en hebben ze niet het gevoel dat ze –letterlijk– aan het lijntje worden gehouden.

Hier tegenover staan theorieën die het omgekeerde beweren; dat een tarief per minuut er vriendelijker uitziet omdat het genoemde bedrag lager is. In feite hebben beide kampen evenveel gelijk als ongelijk. Het hangt helemaal van de doelgroep af en het is verstandig om hier niet vooraf een oordeel over te vellen. In plaats daarvan kunt u in de beginperiode een test uitvoeren om te zien welk soort tarief en welke hoogte ervan voor u het beste resultaat oplevert.

Ook zijn er organisaties die juist minder bellers willen hebben. Zij hadden met een té grote druk op hun telefonische afdeling te maken. Met een hoger tarief proberen zij het aantal gesprekken terug te dringen en tegelijkertijd meer kostendekkend te werken. Ook hier geldt dat een test kan onthullen welk tarief in elk geval het meest geschikt is.

Test welk tarief het beste werkt

Het bijzondere van een 0900-nummer is dat u zelf de kosten voor uw bellers kunt kiezen. Dit is niet een tarief waar u vervolgens aan vast zit, maar waar u wijzigingen in mag aanbrengen. Zo kunt u steeds uw tarief bijstellen en optimaliseren. Niet dat u dit elke maand zult willen doen, maar het is prettig om te weten dat u de gemiddelde prijs van het gesprek kunt aanpassen op uw bellers.

Hiertoe hebben klanten van de Belfabriek de beschikking tot een uitgebreid statistieken-dashboard met een groot spectrum aan gegevens. Als het gaat om het aanpassen van uw beltarief zult u vooral interesse in het totaal aantal bellers en de gemiddelde gespreksduur hebben. Wijzig uw tarief en u ziet meteen wat voor effect dat op deze statistieken heeft.

Meteen aan de slag?

Hoe eerder u verschillende tarieven test, des te sneller u de beoogde balans tussen inkomsten en uitgaven bereikt. Voor het instellen van uw beltarief logt u in op Mijn Belfabriek. Vervolgens klikt u op Nummerinstellingen en Tarief instellen. Heeft u hier vragen over of hulp bij nodig? U bereikt onze vriendelijke klantenservice op 0800-BELFABRIEK.

27/09/2013 in :