Geen get-rich-quick scheme

Er doen nogal wat indianenverhalen over de kosten en opbrengsten van 0900-nummers de ronde.

Het opzetten en onderhouden van een succesvolle 0900-nummerlijn is een onderneming die, zoals elke andere succesvolle onderneming, tijd en moeite vergen en die onkosten met zich meebrengt. Tegelijkertijd is er, net als voor veel andere bedrijfssoorten, in de wet vastgelegd wat en hoeveel u uw klanten maximaal in rekening mag brengen.

De verhalen waarin beweerd wordt dat u door even (gratis) een nummer te registreren bijna slapend rijk kunt worden, zijn dus pertinent niet waar.

Toch is het niet moeilijk om een succes van uw 0900-nummer te maken en hier aan te verdienen. Wat u hiervoor nodig heeft is een goed plan en een perfecte dienstverlening. 

Veel anderen zijn u voorgegaan, en ook u kunt vandaag nog beginnen met de tips en ideeën in dit artikel.

Voorbeelden succesvolle 0900-nummers

Welke diensten lenen zich voor het opzetten van een succesvol 0900-nummer?

Denkt u bijvoorbeeld aan een computer-hulplijn, waarbij u mensen op weg helpt met hun computer, telefoon of tablet problemen. Of aan een financiële of juridische informatie- of hulplijn, zoals een telefoonlijn voor hulp bij het invullen van een belastingformulier of andere soorten veel voorkomende financiële of juridische vragen. U zou ook een persoonlijke advieslijn op kunnen zetten, waar u vragen in de privé sfeer beantwoordt of hulp bij professionele ontwikkeling biedt.

De mogelijkheden zijn schier eindeloos. Eigenlijk is elke vorm van telefonische informatie- of hulpverstrekking geschikt om een succesvol 0900-nummer mee op te zetten.

Let u wel op het volgende: de wetgever maakt onderscheid welke informatie u wel of niet via een 0900-nummer mag verstrekken. Zo worden astrologie, horoscoop, tarot en andere waarzegger diensten door de wet niet gezien als informatievoorziening. Voor dit soort lijnen, net als voor telefonische spelletjes en andere vormen van amusement, zult u een 0909-nummer moeten aanvragen.

Heeft u vragen hierover of heeft u ideeën voor een telefonische dienst en wilt u weten wat de mogelijkheden zijn, neemt u dan gerust eens contact met onze klantenservice afdeling op. Wij zijn gratis telefonisch te bereiken op 0800-BELFABRIEK en kunnen u vaak oplossingen op maat bieden.

Uw eigen nummer aanvragen

Wanneer u heeft besloten welke dienst u aan wilt bieden, zult u een nummer moeten aanvragen. Hiervoor heeft u een aantal opties.

Alle 0900, maar ook 0909 en 0906 nummers worden door de ACM beheert en uitgegeven. Registratie van een nieuw nummer bij de ACM duurt doorgaans 3 weken. U kunt zo'n aanvraag zelf doen, maar er zijn nogal wat administratieve eisen waar u aan moet voldoen. Hulp daarbij van een ervaren aanbieder als de Belfabriek maakt dat zo'n aanvraag makkelijker en vaak ook stukken sneller verloopt.

Voor uw bellers is uw 0900-nummer de enige manier om contact met u te krijgen. Bellers identificeren uw dienstverlening en uw organisatie dan ook met dit nummer. Uw telefoonnummer is dus eigenlijk onderdeel van uw merk.

Het is dus niet meer dan logisch dat u volledige controle, en eigendom, over uw 0900-nummer wilt.

Bij de Belfabriek is het kiezen en registreren van een beschikbaar 0900-nummer wel heel eenvoudig gemaakt. In onze 0900-nummershop ziet u een overzicht van beschikbare telefoonnummers en naamnummers. Ook kunt u zoeken of een nummer of naamnummer dat u zou willen registreren nog vrij is. Zo zorgt u ervoor dat u een passend  en makkelijk te onthouden nummer krijgt dat helemaal van u is.

Uw aanvraag rond u in enkele minuten online af, waarna één van onze experts de aanvraag in behandeling neemt en het door u uitgezochte nummer op uw naam bij de ACM registreert.

Nadat uw aanvraag door de ACM is goedgekeurd, zal onze medewerker er samen met u voor zorgen dat het nummer perfect en geheel volgens uw wensen wordt opgezet.

Het kiezen van een tarief

Hoeveel u maandelijks aan uw nieuwe 0900-dienst zult verdienen hangt van af van het aantal gesprekken, de duur van deze gesprekken, het tarief dat u hanteert en de uw maandelijkse onkosten.

Over dat laatste hoeft u zich bij de Belfabriek in elk geval geen zorgen te maken. Tegen een vast, laag maandelijks bedrag zorgen wij ervoor dat uw servicenummer altijd perfect bereikbaar is. Voor dit bedrag heeft u de beschikking over een enorm uitgebreid pakket aan extra diensten, zoals een welkomsttekst, een wachtrij, een digitaal antwoordapparaat, en intelligente routeringsmogelijkheden, zonder dat u voor deze functies ooit een cent extra hoeft te betalen.

Wilt u voor uw nieuwe dienst een inschatting van uw verdiensten maken, kijkt u dan eens naar de interactieve calculator op onze 0900-pagina. Door een tarief per gesprek of per minuut te kiezen, ziet u direct hoeveel u van dit tarief als uitbetaling kunt verwachten.

Vermenigvuldig dit bedrag met het verwachtte aantal gesprekken en/of minuten en houdt rekening met de maandelijkse abonnementskosten.

Op deze manier kunt u een redelijke inschatting maken hoeveel u per maand zult verdienen.

Mocht u eenmaal gestart zijn met uw nummer en besluiten dat u het tarief toch nog wilt wijzigen, dan kunt u dit op elk willekeurig moment aangeven. Geeft u de wijziging tenminste 1 week voor het einde van de maand door, dan zorgen wij er voor dat de aanpassing vanaf de eerste dag van de volgende maand correct wordt uitgevoerd. U kunt dit net zo vaak doen als u nodig vindt.

Hoe zorgt u dat mensen u bellen

Nadat u hebt besloten welke dienst u wilt aanbieden, en uw aangevraagde nummer is toegewezen en aankiesbaar gemaakt, kunt u natuurlijk niet bij de telefoon gaan zitten wachten tot u gebeld gaat worden. Bellers zullen uw nummer moeten kunnen vinden.

Nou is dat makkelijker dan het misschien in eerste instantie klinkt.

Veel mensen zoeken online naar het soort diensten dat u aanbiedt. Zorg dus dat u een website heeft en op de voor uw doelgroep relevante sociale media te vinden bent.
Voor uw website bieden wij trouwens een handige plugin waarmee u op uw site kunt aangeven of u op dat moment beschikbaar bent of niet.

Een tweede methode die veel bellers oplevert is adverteren met bijvoorbeeld Adwords of vergelijkbare diensten. Zeker voor informatienummers met een hoger tarief per minuut die een dienst bieden waarvoor duidelijke zoektermen te bedenken zijn, is dat een uiterst effectieve manier om door potentiële bellers gevonden te worden.

Wanneer u een dienst levert waarbij bellers vaker kunnen bellen, zou u ook kunnen denken aan het opzetten van een blog en een nieuwsbrief. Op deze manier genereert u steeds opnieuw gesprekken, terwijl de kosten hiervoor relatief laag zijn.

Tips en ideeën over hoe u dit het meest effectief kunt doen leest u regelmatig in onze artikelen.

Meer weten

Wilt u vandaag nog beginnen? Kijkt u dan in onze 0900-nummershop welke nummers er op dit moment vrij zijn.

Heeft u vragen of wilt u meer weten, neemt u dan gerust contact met ons op. U kunt ons bereiken op maandag t/m vrijdag, van 08:30 tot 17:30, op 0800-BELFABRIEK of per e-mail op klantenservice@belfabriek.nl.

26/08/2015 in :