Waarom AdWords de logische keuze is

Google’s dominantie over andere zoekmachines, de grote hoeveelheid gereedschappen en de transparantie die het biedt, maakt AdWords tot de meest logische optie voor bedrijven die voor de zogeheten pay-per-click-advertenties kiezen.

Misschien heeft uw bedrijf eerder geëxperimenteerd met Google AdWords-advertenties, hetzij zelf, hetzij met de hulp van een marketingbureau. Wellicht heeft u op dit moment zelfs een campagne lopen. Hoe dan ook, in dit artikel laten wij u kennismaken met een interessante functie van Google AdWords. Met deze optie scoort u nog meer bellers naar uw servicenummer.

Meer bellers met de ‘oproepextensie’ Google AdWords

Als u het bellen naar uw servicenummer wilt aanmoedigen, maakt u gebruik van de ‘oproepextensies’ in Google AdWords. De functie hiervan is afhankelijk van het type apparaat waarop uw advertentie wordt weergegeven:

  • Op mobiele apparaten waarmee gebeld kan worden (smartphones en sommige tablets) en die een volwaardige browser hebben, verschijnt de knop ‘Bellen’ in uw advertenties. Met één vingertik kunnen gebruikers u nu bellen.

  • In advertenties die op laptops en desktops worden opgeroepen, geeft Google uw telefoonnummer weer, maar is deze niet klikbaar. Afhankelijk van het type campagne, kunt u uitgebreide statistieken bekijken en het nummer eenvoudig in al uw campagnes uitschakelen of veranderen.

Het toevoegen van een telefoonnummer is een verstandige zet: gebruikers van smartphones en van tablets met simkaarten kunnen u immers direct bellen, zonder eerst naar uw website te hoeven surfen. In situaties waarbij sprake van enige urgentie is, komt u op deze manier tegemoet aan uw (potentiële) klanten en bent u mogelijk uw concurrentie te slim af. Goede voorbeelden van bedrijven die slim van deze service gebruik maken zijn taxiservices of pizza-bestellijnen.

Welke nummers u in advertenties kunt plaatsen

Google stelt u in staat om elk type telefoonnummer in advertenties te zetten, dus ook servicenummers. Het is ook mogelijk om locatie-extensies te gebruiken. Wanneer u dat doet, geeft de zoekmachine bij lokale zoekopdrachten ook een routebeschrijving naar uw gebouw weer.

Let wel: om locatie-extensies in te zetten mag u geen servicenummer in uw advertentie zetten, maar dient u uw lokale nummer te gebruiken. Indien u uw locatie graag laat zien aan mensen die in uw nabije omgeving zijn, stelt u naast de oproepextensie dus ook uw locatie-extensie in, met vermelding van uw lokale telefoonnummer. Iemand die buiten uw regio zoekt, krijgt niet de locatie-extensie maar gewoon de oproepextensie —het servicenummer— te zien.

Hoe u een oproepextensie instelt

Afhankelijk van het soort campagne, kunt u uw Google AdWords-advertenties voorzien van een verouderde oproepextensie of een geoptimaliseerde oproepextensie. Bij een geoptimaliseerde campagne, waarbij u zowel mobiele als ‘normale’ gebruikers aanspreekt, kunt u beide soorten extensies toevoegen. Een geoptimaliseerde oproepextensie biedt een gedetailleerdere rapportage. Zo configureert u een geoptimaliseerde oproepextensie:

  1. Kies de gewenste campagne.
  2. Klik op het tabblad Advertentie-extensies.
  3. Verander de weergave naar Oproepextensies.
  4. Kies voor de weergave Bijgewerkt.
  5. Klik op Bewerken naast ‘Instelling voor oproepextensies’.
  6. Klik op de knop +Nieuw telefoonnummer.
  7. Vul uw zakelijke telefoonnummer en het bijbehorende land in.
  8. Kies of u bij de advertentie op mobiele apparaten uw websiteadres of telefoonnummer wilt weergeven. Op dekstops en laptops zullen beiden voorbij komen.
  9. Geef aan wat de minimumduur van een gesprek moet zijn voordat Google deze als conversie beschouwt. Via ‘Conversies’ > ‘Campagnes en advertentiegroepen’ vindt u het aantal en percentage conversies terug in ‘Conversies’.
  10. U kunt ook aangeven wanneer het nummer wel of niet moet worden weergegeven, bijvoorbeeld i.v.m. uw openingstijden. Klik hiervoor op Begin-/einddatumsplanning.
  11. Klik op opslaan.

In tegenstelling tot in vele andere landen, stelt Google de laptop- of desktopgebruikers in Nederland nog niet in staat om via de computer naar telefoonnummers in advertenties te bellen. Sommige bedrijven voegen hun telefoonnummer daarom alleen toe aan advertenties op mobiele apparaten. Dit doen zij door middel van een niet-geoptimaliseerde campagne. Bedrijven die voor dit type campagne kiezen, kunnen alleen een verouderde oproepextensie toevoegen. Zo’n extensie stelt u als volgt in:

  1. Kies de gewenste campagne.
  2. Klik op het tabblad Advertentie-extensies.
  3. Verander de weergave naar Oproepextensies.
  4. Alleen indien u een geoptimaliseerde campagne voert: kies voor de weergave Niet bijgewerkt.
  5. Klik op Nieuwe extensie.
  6. Geef aan of u in advertenties, naast uw telefoonnummer, ook uw websiteadres wilt weergeven.
  7. Vul uw zakelijke telefoonnummer en het bijbehorende land in.
  8. Bewaar uw oproepextensie door op Opslaan te klikken.

03/06/2013 in :