Direct online je eigen 085/088/0800/0900 nummers registreren !

Nederland:0800-235 3227
België:0800-77 899

Wat betekent VOIP trunking en SIP trunking?

Gepubliceerd in Voice over IP

Inhoudsopgave

  1. Veelgestelde vragen:
  2. Mijn huidige telefooncentrale is nog aangesloten op een ouderwetse telefoonlijn. Hoe maak ik de overstap naar internettelefonie ?
  3. Is SIP trunk hetzelfde als VoIP trunk?
  4. Hoeveel SIP trunks heb ik nodig om 10 mensen te laten bellen ?
  5. Welke telefooncentrale werken met een SIP trunk ?

Een VoIP trunk is de benaming van een vaste verbinding die opgezet is om spraak over data (Internet) te transporteren.

Met de overgang van aparte telefoonlijnen naar het nieuwe VoIP bellen is er de behoefte ontstaan om aparte spraak circuits op te zetten over dataverbindingen als vervanging van deze telefoonlijnen.

Deze VoIP trunks worden dus alleen gebruikt voor telefonie en zijn virtuele 'lijnen' over een dataverbinding zoals je Internetverbinding.

Deze VoIP trunk verbinding wordt opgezet tussen de centrale van de klant en de centrale van de telefoonprovider. Dit is een vaste telefooncentrale verbinding.

Op deze manier hebben een boel bedrijven ook de overgang gemaakt naar VoIP: bestaande telefooncentrale's op locatie kregen een VoIP module uitbreiding waarmee de telefooncentrale naast verbinding over een telefoonlijn ook verbinding kon maken via VoIP (Voice over IP) met een telefoonprovider.

Vroeger was men beperkt door het aantal kanalen wat de telefoonlijn had. Dit waren ISDN 1/2/10/15/20 kanalen. Belde er meer mensen dan je ISDN lijn kanalen had, dan kreeg men een ingesprektoon: de telefoonlijn had niet meer capaciteit. Het duurde altijd weken voordat een ISDN circuit werd geupgrade. Met hoge kosten per kanaal.

Met een VoIP trunk heb je altijd voldoende capaciteit. Spreek met je provider het aantal kanalen af welke beschikbaar dienen te zijn over de trunk en de instelling wordt vaak direct verwerkt. Wil je meer lijnen dan kan dat dezelfde dag nog opgeschaald worden over dezelfde Internetverbinding. Je hebt per spraakkanaal ongeveer 100 kB nodig, dus reken maar uit: op je Internetverbinding van 100 MB kan je wel 1000 spraakkanalen opzetten naar je eigen IP telefooncentrale.

Belangrijk is wel dat je bij een VoIP trunk zelf verantwoordelijk bent voor de bereikbaarheid van je eigen centrale. Het is dus niet een volledige hosted VoIP oplossing maar alleen een digitale telefoonlijn voor je telefoonverkeer.

Het begrip SIP trunk en VoIP trunk wordt door elkaar gebruikt. SIP staat voor Session Initiation Protocol, dat is het protocol waarmee toestellen en de telefooncentrale onderling praten. Door middel van een INVITE wordt een telefoontoestel uitgenodigd om deel te nemen aan een telefoongesprek. Deze zal gaan rinkelen.

Zo zijn er nog een aantal SIP commando's zoals BYE als het telefoongesprek wordt opgehangen of REGISTER waarmee een telefoon zich kan aanmelden. Er wordt dus SIP gepraat op SIP trunks bij inkomende gesprekken en uitgaande gesprekken. Het geheel maakt onderdeel uit van Voice over IP (spraak over data) technologie.

Vraag direct je eigen trunk aan of je begint met eerst je nieuwe zakelijke telefoonnummer !



Veelgestelde vragen:

Mijn huidige telefooncentrale is nog aangesloten op een ouderwetse telefoonlijn. Hoe maak ik de overstap naar internettelefonie ?


Kijk of je de telefooncentrale kan uitbreiden met een IP module zodat deze ook VoIP verkeer kan ontvangen. Als dat zo is kunnen we een SIP trunk opzetten naar de centrale.

Is SIP trunk hetzelfde als VoIP trunk?


De termen SIP trunk en VoIP trunk worden door elkaar gebruikt en bedoelen hetzelfde: een verbinding om spraakverkeer af te wikkelen met een telefonieprovider.

Hoeveel SIP trunks heb ik nodig om 10 mensen te laten bellen ?


Je hebt 1 SIP trunk nodig met een capaciteit van 10 kanalen om 10 mensen continu te laten bellen. Je kan ook minder kanalen afnemen als je niet continu in gesprek bent.

Welke telefooncentrale werken met een SIP trunk ?


De meeste moderne telefooncentrales werken allemaal met een SIP trunk, er zijn geen centrales meer die dit niet ondersteunen. De vraag is nog wel of je een eigen centrale wilt binnen je infrastructuur of liever een volledig beheerde telefonie omgeving wilt.

Belfabriek Telefoon Systeem

Het meest uitgebreide telefoonsysteem wat er is. Vanuit de cloud. Werkt met al je toestellen: vast, mobiel - thuis of op de zaak !

Bureautoestel

Een voorgeconfigureerd toestel voor een plug 'n' play ervaring

Softphone

Beantwoord gesprekken en bel uit vanaf je bestaande mobiele telefoon of computer

Webinterface

Beheer alle nummers en aansluitingen online

Mobiele apps

Zet jezelf op beschikbaar of niet beschikbaar om telefoongesprekken te ontvangen

Vast Nummer op Mobiel

Je gesprekken rechtstreeks op je mobiele telefoon

Probeer vrijblijvend

Gelukkige Belfabriek klanten: