Maar hoe pakt u dat logistiek aan? Een lokaal kantoor vraagt om een flinke investering en is in het beginstadium wellicht niet eens nodig. Toch is het voor klanten in het Verenigd Koninkrijk wenselijk dat u goed bereikbaar bent om vragen te stellen of een aankoop te doen. Een Engelstalige website met een telefoonnummer ver weg is dan een afknapper.

Met een telefoonnummer in het Verenigd Koninkrijk geeft u deze markt waar het om vraagt. U laat hiermee zien dat u de lokale mores kent en uw klanten naar lokale verwachtingen bedient. Uw bedrijf laat zien committed te zijn en komt stukken betrouwbaarder over. Daarnaast biedt een lokaal telefoonnummer een gunstiger beltarief (misschien zelfs gratis), waarmee u bellen extra aantrekkelijk maakt.

In dit artikel gaan we in op welke soorten telefoonnummers er in het Verenigd Koninkrijk zijn en wat hun functies zijn. Ook ontdekt u welke telefoonnummers beschikbaar zijn en hoe u deze registreert, ook al is uw bedrijf in Nederland of België gevestigd.

Beschikbare nummers

De Belfabriek stond al bekend om een groot aanbod aan telefoonnummers in Nederland en België, maar wist u dat wij ook nummers in meer dan 26 landen over de hele wereld kunnen bieden? Eén van die landen is het Verenigd Koninkrijk. Zo completeert u de Britse uitstraling van uw activiteiten aan de overkant van de Noordzee. 

U heeft de keuze uit verschillende geografische en niet-geografische nummers. Welke het beste bij uw organisatie past, hangt af van de doelstelling van het nummer. Wilt u vooral informatie of klantenservice verschaffen of denkt u voornamelijk sales te gaan scoren? Is een lage beldrempel bijvoorbeeld belangrijker dan directe inkomsten uit gesprekken en belminuten? Bekijk hieronder de beschikbare soorten en registreer uw Britse nummer direct online.

0800 en 0808 Freephone-nummers

Een Freephone-nummer is een telefoonnummer dat gratis voor de beller is, zolang die persoon vanaf een vast nummer belt. Wanneer iemand in het Verenigd Koninkrijk met een mobiele telefoon naar een Freephone-nummer belt, worden er voor de beller minimale kosten in rekening gebracht. Hoe hoog die precies zijn, hangt van de provider af. Sommige mobiele providers in de UK brengen zelfs helemaal geen minuut-tarief meer in rekening voor het bellen naar bijvoorbeeld NGO’s.

Deze gratis 0800 en 0808-telefoonnummers zijn niet aan een bepaalde stad of regio gebonden. Doordat het gratis of op z’n minst goedkoop voor bellers is, grijpen ze graag naar de telefoon om u te bellen. Een Freephone-nummer is prima in te zetten als loss leader voor organisaties waarbij gesprekken vaak tot verkopen, reserveringen, offerte-aanvragen of donaties leiden. Voorbeelden hiervan zijn pizzeria’s, taxibedrijven en liefdadigheidsinstellingen.

In het Verenigd Koninkrijk begon een Freephone-nummer tot het jaar 2014 met 0500, maar geleidelijk worden alle nummers naar de 0800- en 0808-prefixes verhuisd. Bij de Belfabriek registreert u makkelijk een Freephone-nummer dat begint met 0800 of 0808.

090 en 091 Premium Rate-nummers

De naam verraadt het al: een Premium Rate-nummer brengt de beller wél een bedrag in rekening. Net als in Nederland bestaan deze nummers in een Pay-Per-Minute (PPM) en een Pay-Per-Call (PPC) variant. Het tarief voor een PPM nummer mag momenteel niet boven de  £3,60 per minuut uitkomen. De kosten van een gesprek met een PPC-nummer mogen niet boven de £6 uitkomen. 

Deze maximum tarieven worden in de UK bepaalt door PhonePayPlus en kunt u op hun website terugvinden.

Premium Rate nummers lenen zich goed voor telefoonnummers waar doorgaans geen verkopen uit komen. Hierbij kunt u denken aan informatienummers en (technische) support-diensten.

Met een Premium Rate-nummer heeft u een nationale uitstraling, waardoor u zich niet aan een bepaalde regio bindt. Bij de Belfabriek kunt u Premium Rate-telefoonnummers in het Verenigd Koninkrijk bestellen die beginnen met 090 of 091.

Nationale nummers

De nummers die met 033 beginnen zijn niet-geografische nummers met een lokaal tarief. Dit tarief is hetzelfde voor abonnees met een vaste lijn als met een mobiele telefoon. In veel opzichten zijn 033-nummers vergelijkbaar met 085- en 088-nummers in Nederland.

De 033-nummers vallen doorgaans ook binnen abonnementen met een vast aantal belminuten, waardoor veel bellers dit als een ‘gratis’ nummer zullen beschouwen. Dit maakt 033-nummers een aantrekkelijk alternatief voor een Freephone- of Premium Rate-nummer.

Geografische nummers

Ook voor “gewone” of geografische telefoonnummers in het Verenigd Koninkrijk kunt u bij de Belfabriek terecht. In tegenstelling tot alle andere nummertypes die we hiervoor besproken hebben, zijn deze nummers wel gebonden aan een geografische locatie.

Het netnummers van deze nummers begint met 01 of 02 en geeft een indicatie van de plaats of regio waar u heen belt. Zo is 0203 het netnummer van Londen, 01618 het nummer van Manchester en 01316 dat van Edinburgh. Bij de Belfabriek kunt u geografische nummers in een groot aantal steden registreren, waar onder Leeds, Glasgow, Newcastle, Brighton en Birmingham. 

Vele extra’s

Voor welk(e) nummer(s) u ook kiest, bij de Belfabriek geniet u een groot aantal gratis extra’s. Dankzij ons Interactive Voice Response (IVR) systeem kunnen wij uw Britse nummer overschakelen naar iedere willekeurige telefoon ter wereld. Op deze manier kunt u binnenkomende gesprekken dus makkelijk vanuit Nederland of een ander land afhandelen. Dat is prettig om te weten wanneer het nog iets te vroeg voor u is om een fysiek kantoor in het Verenigd Koninkrijk te openen.

Het IVR maakt het mogelijk om vele functies aan uw Britse telefoonnummer te koppelen. Sterker nog: wij maken optimaal gebruik van die mogelijkheid. Met onze extra functies verbetert u niet alleen de ervaring van uw bellers en creëert u daarmee extra goodwill, maar u leert er ook mee om het meeste uit uw telefonische afdeling te halen. Concreet krijgt u bij uw Britse nummer onder andere de volgende extra’s.

  • Belstatistieken
    Mijn Belfabriek is een uitgebreid statistiekendashboard waarop u ziet hoeveel binnenkomende gesprekken u heeft gehad, wat de drukste uren zijn, vanaf welke nummers u het vaakst gebeld wordt, enzovoort. De statistieken worden live bijgehouden, zodat u bijvoorbeeld meteen meer medewerkers kunt inzetten wanneer de drukte daar om vraagt. 
  • Wachtrij
    Hoe met het als al uw medewerkers in gesprek zijn? De wachtrij speelt de muziek van uw keuze af en vertelt bellers periodiek hoeveel wachtenden er nog vóór hen zijn. Is de wachtrij te lang, dan kunt u hen vragen een boodschap in te spreken.
  • Digitaal antwoordapparaat
    Ook gratis is de functie van het digitaal antwoordapparaat. Bellers kunnen een bericht inspreken en u krijgt direct hierna een e-mail met de link naar de geluidsopname. Als u wilt, kunt u dus meteen actie ondernemen en terugbellen.
  • Keuzemenu
    Bellers kunnen uiteenlopende vragen hebben. Met een keuzemenu verbindt u hen razendsnel door naar de juiste afdeling en de juiste persoon. Het menu creëert rust op uw afdeling en voorkomt onnodig handmatig doorverbinden.

Daarnaast heeft u de beschikking over alle standaard extra diensten van de Belfabriek, zoals een Belfilter, Call recording, Direct doorverbinden, snel en makkelijk uw Eindbestemmingen wijzigen, Mobiele applicaties voor zowel iOS als Android, de SMS-klapper,  de Vooraankondigingstoon, speciale VIP routering en Zoekmachine Gespreksstatistieken.

Vandaag nog uw nummer aanvragen

Meer over nummers in het Verenigd Koninkrijk leest u op de pagina Nummers in het Verenigd Koninkrijk aanvragen.

Heeft u nog vragen, neemt u dan gerust contact op met één van onze experts.