De 085/088/0800/0900 telefoonnummer maatschappij van Nederland
Gepubliceerd in Telefoonnummers
Maar dan moet uw telefoonnummer natuurlijk wel makkelijk te onthouden zijn! Bij het kiezen van een servicenummer is het dus belangrijk stil te staan bij de vraag waarom bepaalde nummers makkelijker te onthouden zijn dan andere en hoe u hier uw voordeel mee kunt doen.
Er zijn twee manieren om een servicenummer te vinden dat makkelijk te onthouden is. U kunt kiezen voor een mooi nummer, waarbij cijfers in regelmatige patronen herhaalt worden. Denkt u bijvoorbeeld aan 0800 - 2020202. Een overzicht van mooie nummers die op dit moment beschikbaar zijn vindt u in onze 0800- en 0900-nummershops.
Nóg makkelijker wordt uw nummer te onthouden wanneer u kiest voor een naamnummer. Een naamnummer is een telefoonnummer waarbij de cijfers van het nummer een woordcombinatie vormen. Zo belt u 0800-BELFABRIEK eenvoudig door de betreffende lettertoetsen op uw telefoon te kiezen. Meer over hoe naamnummers precies werken kunt u hier lezen.
Amerikaans onderzoek onder meer dan 1000 consumenten liet duidelijk zien hoe makkelijk naamnummers te onthouden zijn. Deelnemers aan dit onderzoek kregen reclames te zien met daarin zowel gewone telefoonnummers als naamnummers. Uit het onderzoek bleek dat de naamnummers 75% vaker herinnerd te worden. Dit blijkt zelfs op te gaan wanneer we naamnummers vergelijken met internet adressen. Ook dan worden naamnummers meer dan 57% vaker herinnert dan een web adres.
Waarom naamnummers zo effectief zijn en hoe u deze kennis gebruikt om het perfecte naamnummer voor uw organisatie te kiezen, dát leggen wij u uit in dit artikel.
Om te begrijpen waarom naamnummers zoveel makkelijker te onthouden zijn en hoe u hier het beste gebruik van maakt, moeten we eerst kijken naar de manier waarop onze hersenen informatie opslaan. Recent wetenschappelijk onderzoek naar hoe onze hersenen werken heeft ons veel geleerd waardoor wij nu veel beter begrijpen waarom mooie nummers en naamnummers zo succesvol zijn.
Wanneer we een telefoonnummer zien of horen en we proberen dat nummer te onthouden, dan doen we een beroep op wat wetenschappers ons werkgeheugen noemen.
Dit is waar onze hersenen alle informatie opslaan die wij op het moment nodig hebben.
Ons werkgeheugen maakt gebruik van twee strategiën om informatie op te slaan. De ene strategie is gericht op het onthouden van visuele informatie zoals beelden en gezichten, de andere op auditieve informatie zoals klanken en gesproken tekst.
Proberen we een gewoon, 11-cijferig telefoonnummer te onthouden, dan maakt ons werkgeheugen gebruik van deze laatste strategie, de zogeheten fonologische lus. We kennen dit ook wel als het "in gedachten herhalen van een nummer in de hoop dat we het zullen onthouden". Iedereen weet uit ervaring dat dit geen erg betrouwbare strategie is.
Om informatie wel langer en beter vast te kunnen houden, moeten onze hersenen nog een andere strategie toepassen: namelijk associaties maken.
Zodra het onze hersenen lukt om nieuwe informatie met iets bekends te associeren, hoeft ons werkgeheugen niet meer actief te proberen die informatie te onthouden door het zo vaak mogelijk te herhalen. Wanneer de associatie sterk genoeg is, wordt de informatie zodanig voor langere termijn opgeslagen, dat ons werkgeheugen weer vrij is voor andere taken.
Om een onvergetelijk naamnummer te kiezen, moeten we dus het telefoonnummer kunnen associeren met iets dat we al kennen of moeten we op een andere manier betekenis aan de nummerreeksen kunnen geven.
Doordat naamnummers verbanden leggen tussen nummers en woorden of zelfs merken en slogans, creeëren zij de associaties die onze hersenen in staat stellen naamnummers haast moeiteloos op te slaan.
Zoals we zagen maken naamnummers gebruik van datgene waar onze hersenen goed in zijn, namelijk verbanden leggen tussen twee of meer stukken informatie. Hierdoor zijn deze nummers zo makkelijk te onthouden. Een zorgvuldig gekozen naamnummer is dus een nummer dat onze hersenen zoveel mogelijk helpt deze associaties te maken.
Hoe kiest u nu dat perfecte naamnummer?
Bedenk allereerst wat u met uw naamnummer voor ogen heeft. Wilt u vooral een nummer dat verbonden is met de naam van uw organisatie of heeft u een algemene slogan die in al uw reclame uitingen wordt gebruikt? In dat geval ligt de keuze voor een nummer gebaseerd op de naam van uw organisatie of de slogan voor de hand.
Een alternatieve strategie is wanneer u uitgaat van uw Unique Selling Points (USPs) oftewel datgene dat uw organisatie onderscheidt van uw concurrenten. Zorg dat emoties en associaties die een naam of woord oproepen goed bij uw bedrijfscultuur passen.
Analyseer het gebruik van telefoonnumers en naamnummers door uw concurrenten. Zo bent u er zeker van dat uw nieuwe naamnummer uw organisatie op de juiste manier onderscheidt. Omdat naamnummers in Nederland nog niet zo’n vlucht genomen hebben als bijvoorbeeld in de Verenigde Staten, zult u zien dat veel concurrenten geen naamnummer gebruiken. Kijk dan naar de slogans en reclame-uitingen van uw concurrenten, zodat u er zeker van bent dat uw naamnummer niet voor verwarring kan zorgen.
De meeste servicenummers in Nederland bestaan uit 7 cijfers na de prefix. Maar omdat telefooncentrales extra cijfers negeren, kunt u bij de keuze van een naamnummer ook kiezen voor een nummer dat ietsje langer is. Kijk bij het zoeken naar een geschikt naamnummer eens in de lijst met zevenletterwoorden voor het spelletje Lingo. Het zal u verbazen welke naamnummers nog beschikbaar zijn. Bij het schrijven van dit artikel, waren de volgende 0800 naamnummers nog vij:
0800-VERHUUR
0800-CONSULT
0800-BROODJE
0800-KLEDING
0800-KAPSELS
0800-GEZOCHT
U kunt zelf naar vrije naamnummers zoeken in onze 0800- en 0900-nummershops.
Korte, goedklinkende woorden trekken de meeste aandacht en worden sneller onthouden. Uw naamnummer moet in het kort iets zeggen over uw product of dienst. Let goed op dat u geen woorden kiest die een dubbele betekenis kunnen hebben of die verwarring kunnen veroorzaken in de wijze van uitspraak.
Heeft u eenmaal het perfecte naamnummer gevonden, wacht dan niet te lang met aanvragen! Servicenummers en bedrijfsnummers worden op een 'first-come-first-served' basis toegekend.
Heeft u nog vragen of wilt u meer weten over naamnummers, neemt u dan gerust contact met ons op via ons gratis nummer 0800-BELFABRIEK.